anného systému (KS IZS) Krajského úradu v Žiline spustilo 1. júla 2003 volanie na tiesňové číslo 112. Odvtedy bolo z územia Žilinského kraja až 19 349 tiesňových volaní.
Z takého obrovského množstva telefonátov operátori strediska považujú iba 413 volaní za oprávnené. Tieto posúvali jednotlivým zložkám. Polície sa týkalo 175 volaní, rýchlej zdravotnej službe patrilo 173 prípadov, hasičským a záchranným zborom 53 a stredisku horskej služby odovzdali 12 výziev na zásah.
Vedúci KS IZS v Žiline Miroslav Bobčík pre Žilinské noviny uviedol, že personálne, technicky a softvérovo boli už pred 1. júlom dôkladne pripravení na ostrý štart tiesňovej linky. V dvojiciach tu pracuje osem operátorov v 12-hodinových službách.
Do konca roka by to už malo byť 12 a v roku 2004 dokonca 24 operátorov. Mali by to byť aj ľudia z polície, z rýchlej zdravotnej služby, z hasičského a záchranného zboru. Vedúci zmeny a operátor Karol Baláž si sťažuje na nezodpovedných volajúcich, najmä mladých ľudí: „Bavkajú sa po večeroch a po nociach. Z mobilov doslova otravujú. My sme tu nie na to, aby sme trpeli ich nehorázne vulgárnosti a oplzlosti, ale na to, aby sme pohotovo dokázali poskytnúť pomoc ľuďom v skutočnej tiesni. Musíme mať pevné nervy. Jeden taký volal za víkend aj vyše tisíckrát. Až keď sme za pomoci techniky zistili, kto je ten mladík a upozornili sme ho, že za zneužívanie tiesňového volania mu hrozí až 50-tisícová pokuta, tak zmĺkol.“
Operátor Alexander Panáček dodáva, že okrem nového čísla 112 obyvatelia v Žilinskom kraji môžu ešte niekoľko rokov používať aj známe čísla 150 pre hasičský a záchranný zbor, 155 pre rýchlu zdravotnú pomoc a 158 pre políciu. Verí, že nakoniec si všetci dobre osvoja funkčnú jednotnú linku 112 pre všetky zložky integrovaného záchranného systému.
Ján Filip
Foto: autor