Štvrtok, 3. december, 2020 | Meniny má OldrichKrížovkyKrížovky

Svižná „Bobina“ písala dejiny

Na trati Žilina - Vrútky pred polstoročím jazdil p

rvý elektrický rušeň

Významná - dnes už skutočne historická udalosť - sa začala 26. augusta 1953 skúšobnou jazdou elektrického rušňa E499.001. Išlo o skúšku pantografu (zberačov) v styku s trolejovým vodičom. Trakčné vedenie bolo v beznapäťovom stave a elektrický rušeň bol ťahaný parným. Od rána sa robili skúšky a kontroly trakčného vedenia, aby sa o 19.00 h vykonali skratové skúšky celej sústavy trakčného a napájacieho vedenia v úseku Žilina osobná stanica - Vrútky osobná stanica na 1. a 2. hlavnej koľaji. Pravda, len na šírej trati, pretože ani žilinská, ani vrútocká osobná stanica ešte nemali namontované trakčné vedenie. Parný rušeň o 21.00 h vytiahol elektrický rušeň E499.001 s osobným vozňom Be 21507 na trať.

Skryť Vypnúť reklamu

NAŠI PRVÍ

ELETRORUŠŇOVODIČI

Rušeň E499.001 viedol Imrich Nagy za asistencie Jozefa Ertla a Floriána Vršana. Po tejto skúšobnej jazde sa 28. augusta konali rýchlostné skúšky na trati Žilina - Varín, pričom bola dosiahnutá rýchlosť 145 km/h. O deň neskôr bol rušeň E499.001 slávnostne odovzdaný Správe dráhy Košice. Potom nasledovala o 10.45 h ešte slávnostná jazda rušňa E499.001 s rovnakou posádkou a s osemnástimi osobnými vozňami na trati Žilina - Vrútky so zastavením v železničnej stanici Varín. Cesta zo Žiliny trvala 17 a späť 15 min. Slávnostná jazda skončila o 11.40 h v Žiline. Na ten čas bola rýchlosť prvého elektrického vlaku pozoruhodná a vzbudzuje obdiv k priekopníkom elektrickej trakcie.

Počas spomínaných udalostí bolo trakčné vedenie napájané z trakčnej meniarne Žilina. Práce a celú prípravu trakčného vedenia a meniarne viedol Eugen Lancoš. Presadzoval efektívnosť a ekologickú čistotu elektrickej prevádzky. Slávna „Bobina“ E499.001 so svojimi nasledovníčkami a trakčné sústavy 10, 20, 30, 40 prepravili neuveriteľné množstvo ľudí a nákladov.

Skryť Vypnúť reklamu

ZAČALO SA TO

VO VARÍNE

Elektrifikácia trate Žilina - Spišská Nová Ves sa začala 12. júna 1949 v železničnej stanici Varín. Do konca roku 1949 bolo dokončených 307 základov a postavených 8 stožiarov v úseku Varín - Turany. Až o rok neskôr v Čechách začali práce na elektrifikácii tratí pri Poříčanoch. V roku 1951 začali výkopové práce základov stožiarov železničnej stanice Vrútky - osobná stanica. V roku 1953 podnik Škoda v Plzni vyrobil prototypový elektrický univerzálny rušeň typu 12 E1, ktorý mal výrobné číslo 3067 a pre ČSD bol označený E499.001, pričom dosiahol rýchlostný rekord 90 km/h.

V tom čase sa vrátili z technického zácviku v Škode Plzeň mladí, pre elektrickú trakciu zapálení rušňovodiči Imrich Nagy, Jozef Ertl a Florián Vršan. Imrich Nagy tragicky zahynul pri plnení výkonu a výchove ďalších rušňovodičov elektrickej trakcie. Ani Florián Vršan sa tohto výročia už nedožil, jediným v súčastnosti žijúcim svedkom týchto udalostí je Jozef Ertl z Priekopy.Ján Hulej

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  2. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  3. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  4. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  5. Tip na náhradu za rúško: Kvalitný nákrčník ochráni aj pred zimou
  6. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  7. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  8. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  9. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  10. Nie je to len chlapská záležitosť
  1. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  2. Prvá akumulátorová 2-stupňová snehová fréza na trhu
  3. COOP Jednota je najdôveryhodnejším slovenským predajcom potravín
  4. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  5. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  6. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  7. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  8. Detský čaj COOP Jednoty získal unikátne medzinárodné ocenenie
  9. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  10. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  1. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 17 661
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 583
  3. Aká je chémia vôní 13 305
  4. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 9 640
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 537
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 9 071
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 664
  8. Bývanie v meste predlžuje život 8 268
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 884
  10. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom 7 839
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Peter Fiabáne: Po dvoch rokoch sa podarilo naplniť tretinu Plánu ZA

Za neúspech považujestav verejného priestoru a nevysporiadanie vzťahov s Georgom Trabelssiem.

Peter Fiabáne

Máme veľmi dobré mužstvo s obrovským potenciálom. Len sme to neukázali v zápasoch

S kapitánom Višňového a dvojnásobným majstrom v drese MŠK Žilina Martinom Minarčíkom sme zhodnotili jesennú časť tradičného účastníka piatej ligy.

Podľa kapitána Martina Minarčíka (vľavo) nastal zlom v zápase s Liptovským Mikulášom.

E- športový turnaj HernaZona.sk UNIZA Masters začína už tento piatok

Každý, komu je blízky herný svet, môže súťažiť online.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Pri kolízii s vlakom sa zranil vodič auta

Cestujúcich odviezol autobus na stanicu.

Zdravotná sestra z Čadce prekonala COVID-19: Myslela som si, že zomriem

Pri pociťovaní príznakov sa začala liečiť sama. Bola to chyba.

Mladá vodička tvrdí, že policajt jej nadával

Správanie hliadky mestskej polície po dopravnej nehode vyvoláva pochybnosti.

V Okoličnom zhorel človek

Tragédia sa stala v stredu popoludní.

Už ste čítali?