a najmä pešej zóny sa roky množili. Poslanci mestského zastupiteľstva nakoniec v júni tohto roku schválili úpravu Všeobecne záväzného nariadenia o miestnych poplatkoch číslo 1/1991 a o parkovaní a státí vozidiel na pozemných komunikáciách a ostatných verejných priestranstvách mesta a tiež o vjazde do historického jadra mesta číslo 2/1991.
Žilina je posledné väčšie mesto na Slovensku, ktoré doteraz parkovanie nemalo spoplatnené. „Je to jediný možný spôsob regulovania statickej dopravy v trhových ekonomických podmienkach. Nie je východiskom stavať rampy, zakazovať, robiť policajnú represiu, ale môžeme dopravu regulovať mechanizmom finančným. Pásmovým systémom chceme odbremeniť od áut pešiu zónu a Mestskú pamiatkovú rezerváciu,“ povedal G. Trabelssie, jeden zo zakladateľov Žilinskej parkovacej spoločnosti (ŽPS).
K DISPOZÍCII
JE 2 700 PARKOVACÍCH MIEST
Štatistika dopravnej polície hovorí, že v Žiline ročne pribudne až dvetisíc nových áut. V centre mesta je maximálne 2 700 parkovacích miest. Cieľom spoplatňovania parkovísk je vyčistiť pešiu zónu od sústavných narušovateľov parkovacieho poriadku, urobiť dosť miest pre obyvateľov žijúcich v spoplatnených zónach a vytvoriť čím skôr aj nové parkovacie miesta. V historickom jadre je parkovací poplatok 40 korún za hodinu. V druhej zóne je 20 korún za hodinu. V tretej zóne, kde je najviac parkovacích miest, je cena iba 10 korún za hodinu. Z celkového počtu parkovacích miest je k dispozícii až 46 percent pre občanov bývajúcich v spoplatňovaných zónach za minimálny ročný poplatok. Na výber parkovného kúpila ŽPS už vyše 50 parkovacích automatov. Zatiaľ sa platí iba mincami, od budúceho roku pribudne technické vybavenie na platby mestskou čipovou kartou, ktorá bude okrem použitia v MHD využitá aj na regionálnej železnici, a tiež na platby za parkovanie v Žiline.
„PAPUČE“
A BLOKOVÉ POKUTY
„S pokutovaním i osadzovaním nepopulárnych „papúč“ sme už bez výnimiek začali v prvej, centrálnej zóne mesta. Od začiatku septembra to bude platiť vo všetkých zónach, výnimkou sú ťažko zdravotne postihnutí občania. Aj všetky dopravné značky „Reservé“ sú definitívne zrušené a neplatia,“ povedal Miloš Michelčík, poverený vedením Mestskej polície v Žiline (MP). Podľa neho kontrolovať parkovacie karty a lístky bude sedem kombinovaných hliadok MP a pracovníkov ŽPS. Podľa hovorkyne ŽPS Ivany Strelcovej je to postačujúci počet hliadok na to, aby dokázali každú polhodinku skontrolovať alebo nasadiť „papuče“. V príslušnom rozhodnutí primátor Žiliny Ján Slota odporučil uloženie blokových pokút vo výške od 300 do 1 000 Sk.
„Všetky peniaze za parkovanie idú do mestskej pokladnice. Žilinská parkovacia spoločnosť iba vyberá poplatky v mene mesta a na jeho účet. Mesto chce polovicu z toho investovať do výstavby nových parkovacích miest, domov a podzemných parkovísk. ŽPS sa zaviazala mestu, že vybuduje minimálne 500 nových parkovacích miest,“ uviedol na záver G. Trabelssie. Ján Filip