Ohlas na riešenie dopravnej záťaže v Žiline
Žilina je síce krajské mesto, no potýka sa s priveľkou dopravnou záťažou. Ulice sú však stále také široké ako pred desiatkami rokov, často je nám tu tesno. I keď som sám aktívny motorista, hlásim sa k názoru, že mestá sú pre ľudí a nie pre autá. Tie iba musíme v mestách trpieť.
Neviem, kto vymyslel systém parkovania, ktorý sa v týchto dňoch buduje v meste. Nie je celkom domyslený. Je to ale už natoľko rozbehnutá mašinéria, že ju nemožno zastaviť, ba možno už ani zmeniť! Všetko sa robilo akosi potajomky, bez toho, aby obyvatelia mesta o tom vedeli niečo vopred, príp. aby sa mohli k tomu, čo i len teoreticky, vyjadriť. Sú postavení pred hotovú vec a usudzujúc podľa ohlasov, väčšina celý nastolený systém odsudzuje.
Vŕta mi v hlave ako vznikla Žilinská parkovacia spoločnosť, s.r.o., zameraná na vyberanie parkovacích poplatkov v meste. V Obchodnom registri na internete som sa zaujímal, kto stojí za touto spoločnosťou. Zistil som mená a adresy ľudí, ktorí ani nebývajú v Žiline, sú z iných okresov, dokonca jedna z hlavných osôb toho čudného spoločenstva je zahraničný občan, ale čo je zarážajúce, nikde nefiguruje Mesto Žilina ako spoločník. Kto z mesta a komu dal také lukratívne zárobkové možnosti?
Celá nevôľa s vyberaním poplatkov (hlavne od obyvateľov mesta, v miestach ich trvalého bydliska) by sa dala lepšie pochopiť, keby mestské zastupiteľstvo prijalo také rozhodnutie, že sa kúpia technické prostriedky, navrhne sa systém parkovania na území mesta a vyrieši sa systém parkovania. Samozrejme, aj za určité poplatky. Relatívne malé nadobúdacie náklady celkom isto už po pár mesiacoch začnú byť ziskové. Veľké zisky pôjdu na súkromné kontá, hoci by si nimi mohlo Mesto Žilina významne pomôcť. Napríklad zo získaných peňazí vybudovať v blízkosti centra veľkokapacitné poschodové parkovisko...
A čo ďalšie parkoviská v meste? Kto na nich bohatne? Dokáže verejnosti niekto odpovedať? Obrovské plochy v okolí sochy Ľudovíta Štúra, veľká plocha pri autobusových nástupištiach či parkovisko nad Tescom... Všetko sa robí potajomky, netransparentne a už sme takí otrávení všetkou tou biedou okolo nás, že iba občas precitneme a zbadáme, že zase okolo nás prefrčal nový milionár na obrovskom terénnom aute, s holou hlavou, mobilom, kapsičkou s bankovkami, nerešpektujúc žiadne pravidlá, ktoré sú predpísané obyčajným ľuďom.
Každý súdny človek musí uznať, že treba robiť v meste poriadok s autami, ale spôsob, ktorý zvolila Žilina, určite nie je dobrý! Nemám právnické vzdelanie, ale myslím si, že je postup Žiliny voči obyvateľom protizákonný! Najmenej v dvoch veciach súvisiacich s parkovaním v meste. Bolo vydané nejaké všeobecné záväzné nariadenie, ktoré ustanovuje tento konkrétny systém parkovania na území mesta? Boli vydané nejaké pravidlá pre obe strany? Ako príde občan Žiliny k tomu, že nejaká súkromná „eseročka“ žiada od neho platiť za parkovanie pred domom, v ktorom býva, hoci riadne platí dane mestu? Veď tým, že niekto od nás žiada za to zaplatiť, vynucuje si platenie novej dane. Je to v súlade so zákonom, aby si mesto (či dokonca nejaká súkromná firma) vynútilo platiť neschválenú daň?
Druhú nespravodlivosť vidím v tom, že zavedený systém diskriminuje ľudí v meste, ktorí bývajú na uliciach, ktoré si niekto vyhliadol ako vhodné na vyberanie poplatkov za parkovanie. Ostatní majú to šťastie, že bývajú inde. Dá sa uznať, že obyvatelia tzv. starého mesta majú v určitom zmysle výhody, lebo majú všetko „poruke“, a tak za tie výhody treba aj niečo zaplatiť. Musí to mať ale zákonný rámec a nie nejaké zdieranie súkromnou firmou! Prečo napr. ľudia bývajúci na Hlinách musia platiť a obyvatelia ostatných sídlisk nie? Zaujíma ma, kto bude kontrolovať, či vodič zaplatil parkovací poplatok. Mestskí policajti? Prečo? Keď Mesto Žilina nie je majiteľom, ba ani spoločníkom Žilinskej parkovacej spoločnosti, s. r. o., prečo by sa mala o vyberanie poplatkov zaujímať mestská polícia? Nejakí súkromní kontrolóri? Na základe čoho? Budú mať právo vymáhať poplatky či priam pokuty?
Celkom isto treba venovať pozornosť tzv. statickej doprave v meste. Pešiu zónu treba chrániť pred náporom motoristov. Tam by boli parkovacie automaty a stanovené sadzby za parkovanie celkom opodstatnené. Človek v pešej zóne niekedy ani nemôže prejsť cez cestu. Vie niekto na mestskom úrade, koľko povoleniek vjazdu do pešej zóny bolo vydaných? Do pešej zóny by nemala byť vydaná ani jedna výnimka, až na auto so špeciálnym určením. Mestu by aj bez zavedenia nezmyslených a diskriminačných poplatkov pomohlo, keby si policajti plnili povinnosti. A nielen mestskí! Každý si zaparkuje tam, kde chce, často v protismere, na chodníku, aj na priechode pre chodcov, v priestore križovatky a na miestach, kde je evidentne prekážkou v doprave. Stačí, aby mali policajti otvorené oči a robili poriadky tam, kde treba. Polícia nie je iba na to, aby spoza kríčka merala prekročenie rýchlosti. Ale to už je iná téma.
Nuž, zase sme mlčiaca väčšina...
(sš)
(meno autora je v redakcii)