jneného článku pod názvom: „O parkovaní v meste a bez mesta“ sa budem snažiť vysvetliť otázky, na ktoré sa čitateľ pýtal, a to v poradí, aké sám určil.
„Vŕta mi v hlave, ako vznikla Žilinská parkovacia spoločnosť...“
Mesto Žilina ešte v máji 2003 dodatkom ku Všeobecne záväznému nariadeniu č. 2/1991 rozhodlo o zriadení systému plateného parkovania na verejných priestranstvách. Dôvodom pre tento postup bola potreba vyriešiť dopravnú preťaženosť a zabezpečenie finančných zdrojov pre realizáciu projektu stavby podzemných garáži. Nevyhnutným predpokladom pre výstavbu garáží je vhodný pozemok. Keďže jediným vhodným pozemkom v centre Žiliny pre vybudovanie podzemných garáži s kapacitou minimálne 500 miest je pozemok nad TESCO-m na Štôlni, vnikla potreba mesta vstúpiť do jednania s majiteľom pozemku. Majiteľom je Slovenská investičná a realitná spoločnosť, a. s. (SIRS), ktorá už prezentovala snahu riešiť dopravu v rámci regiónu ako komplexný problém. Logicky z danej situácie vyplynulo, že jediným vhodným partnerom je SIRS. Mesto Žilina a SIRS sa dohodli na účasti v spoločnej firme.
Následne na ďalšom zasadnutí mestského zastupiteľstva v júni 2003 bol schválený návrh, že Mesto Žilina vstúpi do spoločnosti Žilinská parkovacia spoločnosť, s. r. o. (pôvodne KandM Reality, s. r. o.), a to tak, že Mesto Žilina odkúpilo za 25 000 Sk 50% podielu od spoločnosti MATEA, s. r. o, ktorá bola jedným zo zakladateľov. Ostatok podielu, teda zostávajúcu časť od firmy MATEA, s. r. o. odkúpila SIRS. Súčastný stav je taký, že jedinými spoločníkmi Žilinskej parkovacej spoločnosti, s. r. o.
(ŽPS) sú Mesto Žilina a SIRS. K prevodu obchodného podielu na Mesto Žilina došlo 15. 8. 2003 a pre úplnosť dodávam, že na platnosť prevodu sa vyžaduje podpis zmluvy a jej doručenie ŽPS a nie ako sa čitateľ domnieva, zápis v obchodnom registri, ktorý sa na internete aktualizuje s istým časovým odstupom. Pre zabezpečenie kontroly verejných financií došlo k vytvoreniu trojčlennej dozornej rady spoločnosti ŽPS, s. r. o. v ktorej sú dvaja zástupcovia mesta a jeden zástupca investora. Spoločnosť má dvoch konateľov, kde jedným je zástupca z mestského zastupiteľstva.
„Prečo mesto Žilina nezakúpilo za malé nadobúdacie náklady technické prostriedky samé, keď už po pár mesiacoch sa náklady vrátia a nenavrhlo systém parkovania. Už po pár mesiacoch pôjdu veľké zisky na súkromné kontá...“
Nechávam len na posúdení čitateľov, či objem investícií 16 miliónov korún len za technologické zariadenie je nízkym nákladom. Treba ešte prirátať sumu za prevádzkové náklady (prevádzka priestorov kancelárie ŽPS, mzdy zamestnancov, obslužného personálu, údržba zariadení, odvody...)
Samostatnou kapitolou je podozrenie, že peniaze idú na súkromné kontá. Všetky peniaze za predaj predplatených kariet a všetky peniaze z parkovacích automatov (t. j.
všetky peniaze s ktorými prevádzkovateľ prichádza do kontaktu) sú odvádzané na účet mesta Žilina. Z vybranej sumy je 50% účelovo viazaných na výstavbu garáží a nie je možné s nimi disponovať bez podpisu zástupcu mesta. Zo zostávajúcej časti peňazí sú hradené, už spomínané, prevádzkové náklady.
„Prečo sa za vybrané peniaze radšej nebudujú veľkokapacitné podzemné parkoviská v blízkosti centra mesta?“
Je zreteľné, že mesto a čitateľ uvažujú veľmi podobne. Ako som už uviedla, na základe uznesenia mesta 50% z peňazí vybratých z parkovania je určených na výstavbu podzemného parkoviska s kapacitou minimálne 500 parkovacích miest. Výstavba by mala začať na jar roku 2004 a už koncom roku by mali autá parkovať aj v podzemí na mieste dnešného parkoviska nad TESCO-m - Štôlňa v centre mesta. Aj v týchto garážach bude mať mesto Žilina majetkový podiel.
„Dokáže niekto verejnosti povedať, kto bohatne na veľkých parkovacích plochách na Štúrovom námestí, pri autobusovej stanici, nad Tescom...?“
Vzhľadom na to, že ide o pozemky súkromné, nesúhlasím celkom s formuláciou „bohatne“. Majitelia pozemkov na nich jednoducho podnikajú.
Každý z uvedených pozemkov je pozemok súkromný a kto je jeho majiteľom nie je tajné. Na Katastrálnom úrade si za kolok 200 Sk môže ktokoľvek vyžiadať výpis, kde je majiteľ zapísaný.
„Bolo vydané nejaké všeobecne záväzné nariadenie, ktoré ustanovuje tento konkrétny systém parkovania na území mesta? Boli vydané nejaké pravidlá pre obe strany?“
Všeobecne záväzné nariadenie 2/1991 v platnom znení bolo zverejnené aj v úplnom znení v regionálnej tlači, k nahliadnutiu je na Mestskom úrade Žilina a Prevádzkový poriadok pre parkovaciu zónu mesta Žilina je uverejnený kompletne na stránke www.parkovaniezilina.sk. Na tejto stránke sa dozviete aj množstvo ďalších informácií o možnostiach zakúpenia predplatených kariet, rezidenských kariet, je tam aj presná farebná mapa a možnosť poslať otázku, podnet, sťažnosť priamo na ŽPS. Podľa mojich skúseností je na otázky odpovedané prostredníctvom internetu do 24 hodín.
„Ako príde občan k tomu, že musí platiť nejakej súkromnej „eseročke“ za parkovanie pred domom, hoci riadne platí dane...?“
Myslím, že už z predchádzajúceho je jasné, že obyvatelia neplatia súkromnej spoločnosti, ale mestu, čo je jasné aj z parkovacieho lístku.
Poplatok je v princípe rovnaký ako ten, ktorý platia podnikatelia za zabratie verejného priestranstva, keď chcú mať kaviareň na Mariánskom námestí či kdekoľvek inde, alebo občania za zabratie priestranstva na stavbu lešenia. Občan zaberá motorovým vozidlom verejné priestranstvo a mesto (rozhodnutím mestského zastupiteľstva) zaň stanovilo poplatok. ŽPS vyberá peniaze za predaj kariet a z parkovacích automatov v mene Mesta Žilina a v 100% výške odovzdáva na účet mesta.
„Prečo obyvatelia na Hlinách musia platiť a obyvatelia ostatných sídlisk nie...?“
Ak sa budem vyjadrovať konkrétne ku Hlinám, hovoríme iba o tej časti, ktorá je verejnosti skôr známa pod názvom Bulvár (Hliny 5, 6, 7 a 8 sú mimo spoplatnených zón). Aby sa práve obyvateľom časti Žiliny Bulvár zabezpečilo, že ich oblasť nebude tá, kde sa presunie prevažná väčšina áut z centra, bolo potrebné zabezpečiť, aby bez ohľadu na dennú či nočnú hodinu mohli parkovať blízko svojich bytov. Práve preto sú až 2/3 všetkých miest III. pásma vyhradené pre rezidentov (rezident = obyvateľ s trvalým pobytom v dotknutom území). Majiteľ každého bytu si sám určí ŠPZ vozidla, pre ktoré bude karta vydaná. Na miestach vyhradených pre rezidentov však počas 24 hodín nesmie stáť nik, kto držiteľom karty nie je. Ak obyvateľ chodí autom do práce a prichádza pred dom po 18. hodine, nemusí mať ani rezidentskú kartu, lebo od 18.00 h do 8.00 h je parkovanie na oranžových a zelených označených miestach bezplatné, a to pre všetkých.
„...mestu by viac pomohlo, keby si policajti lepšie plnili svoje povinnosti...“
Fotografia ktorá bola v minulý týždeň pri článku uverejnená, hovorí za veľa a to ju úplne náhodne odfotil redaktor Žilinských novín. Stačí sa prejsť cez mesto a je vidno, že Mestskí policajti robia svoju prácu, ktorá sa týka parkovania a kontroly dodržiavania dopravných predpisov veľmi zreteľne. Nie je to len o viditeľných „papučkách“, ale aj o dôslednosti a aj podstatne menšom počte v Mestskej pamiatkovej rezervácii (MPR), čo bol jeden zo základných cieľov.
Na vaše pripomienky a otázky či sťažnosti odpoviem aj kedykoľvek v budúcnosti.
Ivana Strelcová,
hovorkyňa ŽPS