ivadelnom predstavení, mohli byť na začiatku uplynulého víkendu zaskočení. Najprv zástup cestujúcich na hlavnej železničnej stanici nasadá do vlaku vypraveného smerom na Rajec. Vyhráva im do toho hudba a pred vozňami vystupujú výpravcovia v uniformách. Vlak dokonca vypravuje Magda Vášáryová. Potom, na železničnej stanici Záriečie, vlak zastavuje a na peróne sa opäť niečo deje. Počuť hudbu, smiech, ohňové tance a vôkol pobehujú muži na chodúľoch. Napokon na pódiu cirkusové predstavenie, husle, prípitky, zábava ako na nefalšovanej svadbe.
To všetko boli fragmenty z predstavenia nazvaného symbolicky Cesta do Stanice, ktoré sa uskutočnilo v piatok 26. a v sobotu 27. septembra. Organizátor projektu - občianske združenie Truc Sphérique nie je v Žiline neznáme.
Z priestorov na Mariánskom námestí sa aktuálne sťahuje do rekonštruovanej železničnej stanice. Za symbolický poplatok dostali od ŽSR možnosť vytvoriť v chátrajúcom objekte takzvaný Kulturfabrik, čo je priestor pre rôznorodé kultúrne aktivity, zapasovaný do nevyužívaných areálov. Kulturfabriky, sa nachádzajú v každom kultúrnom štáte Európy, na Slovensku je žilinská Stanica premiérovou. Do jej rekonštruovaných miestností boli tiež zasadené časti predstavenia, od pivničných priestorov až po podkrovie. Napriek obave, aby sa pri široko stanovenom rozsahu predstavenie koncepčne nerozpadlo, všetko prebehlo hladko a so spontánnou plynulosťou. Medzi najzaujímavejšie momenty patrila asi scénka v izbe s funkčne využitým oknom, za výrezom ktorého sa odohrávali mystické iluzórne výjavy. „Vedeli sme približne, o čo pôjde, ale výsledkom sme príjemne prekvapení. Ľudia ani nevedia, koľko je za tým práce - nielen hercov, ale všetkých, ktorí predstavenie organizovali. Klobúk dole pred tým, ako sa to nakoniec podarilo,“ hovoria Zdenka a Saša, ktoré patria medzi mladých ľudí, podieľajúcich sa na realizácii projektu.
„Predstavenie videlo spolu viac než šesťsto ľudí,“ konštatuje jeden z organizátorov Robo Blaško. Riaditeľ združenia Marek Adamov dodáva: „Predstavenie je úzko viazané na priestor Stanice, v ktorom sa počas dvoch týždňov vytvorilo, a preto je neopakovateľné. Druhé, sobotňajšie vystúpenie je teda zároveň derniérou projektu.“ Železničná stanica Záriečie je neslávne známa ako miesto, odkiaľ sa počas druhej svetovej vojny vypravovali slovenskí Židia vyvážaní v dobytčiakoch do koncentračných táborov. Divadelné predstavenie neobišlo ani túto tému. V hlavnom rámci príbehu lásky mladého dievčaťa a rómskeho chlapca z cirkusu sa však toho mihlo nepomerne viac. Prelínala sa tu fantázia s realitou, cirkus, akrobacia, pohybové divadlo či výrazná hudobná zložka, ktorej autorkou bola jazzová hudobníčka Miriam Bayle. Výpravu viedla Žilinčanka Barbora Erniholdová. Pod koncept a réžiu sa podpísal Slovák žijúci v Prahe Viliam Dočolomanský spolu s nórskym režisérom pouličného divadla Perom Spildra Borgom. Ten poznamenal: „Vo svojom živote som sa zúčastnil len na jednom komplikovanejšom projekte, keď som sa podieľal na režírovaní otváracieho ceremoniálu olympijských hier v Lillehammeri. S výsledkom som však veľmi spokojný. Stanica je silná metafora, stretáva sa tu množstvo ľudí, a to je vždy dôvod na oslavu.“
Oslavou bolo celé predstavenie zakončené a plynulo prešlo do neviazanej zábavy pri hodovných stoloch.
A vlastne až za zvukov rómskej husľovej muziky Baločkárov a ľudových speváčok Derevjanikových z Jarabiny, kde sa vedľa seba spontánne zabávali šesťdesiati účinkujúci
z jedenástich krajín sveta spolu s divákmi, bolo možné porozumieť, k akému významnému stretnutiu kultúrnych
a etnických vplyvov tu došlo.
Tomáš Radovský
Foto: Tibor Takats a Richard Köhler