entov vyberať
Predchodca dnešného Stredného obchodného učilišťa obchodného – SOU 3 vznikol v Žiline 1. septembra 1983 odlúčením od SOU v Bánovej. Boli v ňom sústredené odbory so zameraním na obchod. K 1. septembru 1984 zriadilo Generálne riaditeľstvo Zdroj Bratislava komplexné stredné odborné učilište obchodné v Žiline, ktoré zabezpečovalo prípravu žiakov v 3-ročných učebných odboroch predavač so zameraním na potravinársky tovar, na textil a odievanie, na obuv a koženú galantériu. Zriaďovateľská funkcia postupne prešla na MH SR, odtiaľ na KÚ v Žiline a v súčasnosti je zriaďovateľom Žilinský samosprávny kraj. Na naše otázky odpovedá Mgr. Alena Chupáčová, riaditeľka školy.
Pani riaditeľka, predstavte nám vašu školu.
Štúdium v SOU obchodnom sa zameriava na prípravu absolventov v sektore obchodu a služieb. Očakáva sa od nich, že budú v nových podmienkach dostatočne adaptabilní, logicky mysliaci a že sa dokážu integrovať do náročných podmienok trhu práce.
Na čo ste najviac hrdá?
Hlavne na to, že každoročne máme dvakrát väčší záujem o štúdium, ako môžeme prijať. Môžeme si teda študentov vyberať.
Aké je uplatnenie vašich absolventov?
Absolventi štvorročného študijného odboru obchodný pracovník sa môžu uplatniť v obchodno-prevádzkových funkciách, prípadne pokračovať v ďalšom štúdiu na vysokej škole. Absolventi štvorročného študijného odboru pracovník marketingu môžu pracovať ako obchodný alebo reklamný agent, odborný zamestnanec obchodu a obchodný sprostredkovateľ, prípadne tiež pokračovať v štúdiu na VŠ. Podľa údajov z krajského úradu práce k 31. decembru 2002 nájde uplatnenie 70 percent našich absolventov denného štúdia a až 95 percent večerného a nadstavbového štúdia.
Aká je obsahová náplň jednotlivých študijných odborov?
Študenti odboru obchodný pracovník majú počas štúdia dva cudzie jazyky a k ich odborným predmetom patrí ekonomika, obchodná prevádzka, tovaroznalectvo, obchodná administratíva. Študenti odboru pracovník marketingu majú tiež dva cudzie jazyky a k ich odborným predmetom patrí ekonomika, marketing, marketingová komunikácia a propagácia, hospodárske právo, účtovníctvo. Žiaci v trojročných učebných odboroch sa učia jeden cudzí jazyk a majú nasledovné odborné predmety: • v odbore obchodná prevádzka – ekonomika, hospodárske výpočty, technika administratívy, propagácia a aranžovanie • v odbore aranžér – dejiny umelecko-remeselnej práce, písmo, odborné kreslenie, estetická výchova, propagácia a reklama, dizajn a modelovanie • v odbore cukrár – suroviny, špeciálne cukrárske techniky, stroje a zariadenia • v odbore pekár – suroviny, technológia, stroje a zariadenia, ekonomika. Žiaci si majú možnosť rozširovať svoj vedomostný obzor počas rôznych exkurzií a školských súťaží v umeleckom prednese poézie a prózy, v účtovníctve, v strojopise, v matematických súťažiach. Taktiež sa zapájajú do telovýchovných súťaží na rôznych úrovniach.
V akých priestorových podmienkach pracujete?
Škola na Sasinkovej ulici má 19 učební, z toho sú dve špecializované na vyučovanie výpočtovej techniky, jedna na techniku administratívy a jedna na vyučovanie cudzích jazykov. V súčasnosti študuje vo všetkých študijných a učebných odboroch spolu 715 žiakov v tridsiatich triedach. Na teoretické vyučovanie nadväzuje praktické vyučovanie, ktoré sa realizuje vo dvoch formách, ktorými sú odborný výcvik a odborná prax.
Akým spôsobom teda praktické vyučovanie organizujete?
Odborná prax žiakov nadstavbového štúdia je v tomto školskom roku zabezpečovaná výlučne individuálnou formou u podnikateľských subjektov. Odborný výcvik žiakov 1. – 4. ročníka denného štúdia je zabezpečovaný individuál-
nou alebo skupinovou formou, a to v školských zariadeniach, alebo na zmluvnom základe v prevádzkových jednotkách podnikateľských subjektov. V tomto školskom roku je odborný výcvik zmluvne zabezpečený u 72 podnikateľských subjektov.
Čo vás zaujalo na odbore, ktorý ste si zvolili?
Katarína Caránková: Od malička som sa hrávala na obchod. Potom mi spolužiačka povedala, že je tu dobrý kolektív a aj profesori sú tu dobrí. Nemenila by som.
Ivana Malíčková: Som tu spokojná. Prilákal ma zaujímavý odbor. Nie je to len predavačka, ale je to širší okruh. Mám väčšie možnosti v budúcom zamestnaní.
Katarína Ševčíková: Nemenila by som. Zaujíma ma obchod a podnikanie a chcela by som sa tomu venovať i v budúcnosti.
Peter Hruška: Cítim sa tu dobre. Zmenil by som školu – aby bola väčšia. Pritiahla ma sem východisková situácia.
V bufete vyrastajú vedúce
Pod vedením Anny Magučovej, majsterky odborného výcviku, pracujú druháčky a štvrtáčky v školskom bufete. „Ich pracovnou náplňou je prebratie tovaru, ďalej robia faktúry, vypočítavajú DPH, stanovujú maloobchodné ceny, obsluhujú zákazníkov, dokladajú do regálov a blokujú,“ vypočítava súčet ich povinností Anna Magučová. S prácou žiačok je veľmi spokojná: „Každá jedna žiačka, ktorá vyjde zo školského bufetu, vychádza s dostatkom vedomostí, aby mohla robiť i vedúcu,“ uzatvára majsterka.