jú úvahy o tom, do akej miery a ako sú na ňu pripravení správcovia ciest. Navyše túto zimu údržbu ciest nemusí podmieňovať len počasie a príprava cestárov, ale aj proces decentralizácie štátnej správy. V súčasnosti má správu a údržbu štátnych ciest I., II. a III. triedy v kompetencii Slovenská správa ciest podliehajúca ministerstvu dopravy. Tento stav však platí len do 31. 12. 2003. Od 1. januára budúceho roka prechádza starostlivosť o cesty II. a III. triedy na VÚC, cesty I. triedy sú ponechané pod správu Slovenskej správy ciest. Podľa Jána Štrbáka, vedúceho dopravy a strojov Správy a údržby Žilina, by však spomínaný prechod kompetencií nemal narušiť priebeh zimnej údržby na žilinských cestách. Správa a údržba Žilina spravuje štátne cesty v celkovej dĺžke 400 kilometrov a ročne vynaloží na zimnú údržbu v mesiacoch október - apríl približne 29 miliónov. „V súčasnosti máme zabezpečené skládky inertného posypového materiálu na 60 percent. Chemického posypového materiálu je v zásobe menej, z dôvodu jeho finančnej náročnosti, a preto sa týmto materiálom zásobujeme priebežne,“ oboznámil nás s dnešným stavom J. Štrbák. Čo sa týka vozového parku: „Správa a údržba Žilina má na túto zimu pripravených 25 sypačov. Okrem toho disponuje troma nákladnými vozidlami s radlicami.“ Všetky vozidlá prešli kontrolou a sú v dobrom technickom stave, samozrejme, v rámci svojich obmedzených možností, keďže najstaršie stroje sú ešte z roku 1969. Na druhej strane, najnovšie vozidlá pochádzajú z roku 2003, čo svedčí o snahe obnovovať vozový park. Podľa J. Štrbáka má verejnosť skreslenú predstavu o úlohe Slovenskej správy ciest. „Slovenská správa ciest neodstraňuje zimu z ciest, ale zmierňuje jej následky.“ J. Štrbák je presvedčený, že z ich strany sa urobili všetky potrebné kroky na zmiernenie následkov prichádzajúcej zimy.(nd)