lometroch
Štátny tajomník Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPaT) SR Ján Kotuľa a generálny riaditeľ Slovenskej správy ciest (SSC) Dušan Faktor v Žiline slávnostne prestrihli pásku na novej, čiastočne mimoúrovňovej križovatke pod sídliskom Vlčince. Dĺžka tejto modernej komunikácie je 884,5 metrov a stavbári ju stavali tri roky. Ak by sa diaľnice D1 a D3 na severe Slovenska v Žilinskom kraji v dĺžke zhruba sto kilometrov budovali takýmto tempom, tak by ich dokončili o tristo rokov. Celý obchvat Žiliny Ľavobrežná je teraz v prevádzke, ale obchvat Čadce je stále v nedohľadne, razenie tunela Višňové – Dubná Skala tiež, rozbroje okolo obchvatu Považskej Bystrice brzdia výstavbu diaľnice smerom na Žilinu. „Ja som tiež zástancom toho, aby sme čo najskôr dostavali severnú časť diaľnice. To chceme dosiahnuť aj s pomocou súkromného kapitálu. Chceme využiť aj prostriedky z EÚ, kohézny fond a štrukturálne fondy,“ povedal J. Kotuľa. Dodal, že dopravná intenzita na severe je najvyššia na Slovensku, aj východné Slovensko narieka, že ho kvôli nedostupnosti obchádzajú strategickí investori. Vraj, ak bude reálne, že by Hyundai naozaj mal prísť, dá sa postaviť diaľnica do Žiliny do dvoch-troch rokov. Ak nepríde, tak sa bude postupovať podľa schváleného harmonogramu výstavby.
Aktuálny vládny harmonogram výstavby diaľnic do roku 2006 s predpokladaným kompletným ukončením v roku 2011 objasnil generálny riaditeľ Slovenskej správy ciest Dušan Faktor. „Na diaľnici D1, od Bratislavy k Žiline, končíme v Ladcoch. Odtiaľ, až po Sverepec, je rozostavaný ďalší úsek. Jeho dokončenie predpokladám najneskôr do roku 2006. Nad Považskou Bystricou máme rozostavaný úsek Vrtižer – Hričovské Podhradie a aj tam všetko závisí od peňazí. Potom nám zostáva do Žiliny už len časť Hričovské Podhradie – Strážov, ktorú dokážeme tiež dokončiť do roku 2006. Ročne ale máme v rozpočte na výstavbu ciest 8,5 mld. korún. Keď sa povie, že je toto prioritou, a že, povedzme, kvôli Hyundai treba výstavbu urýchliť, nie je problém. Jediný problém na celej trase diaľnice D1 do Žiliny je obchvat Považskej Bystrice uprostred úseku Sverepec – Vrtižer,“ konštatoval D. Faktor.
„Na budúci rok plánujeme dokončiť náročný diaľničný privádzač v úseku Budatín – Brodno. Nie som optimista, keď ide o úsek od Oščadnice - obchvat Čadce s tunelom Horelica. Ak sa podarí začať ešte tento rok budovať únikovú štôlňu povedľa tunela, tak by som mohol tvrdiť, že na budúci rok to dokončíme,“ dodal D. Faktor.
Text a foto: Jan Filip
Daň v krvi na cestách
Vyťaženosť existujúcej cestnej siete v Žilinskom kraji je obrovská a kolapsy v niektorých úsekoch sú takmer každodenné. Čísla o dopravnej nehodovosti sú neúprosné. Za posledných päť rokov Krajský dopravný inšpektorát KR PZ v Žiline evidoval bezmála 40-tisíc dopravných nehôd v Žilinskom kraji. Smrť na tunajších cestách od roku 1998 našlo 549 ľudí!!! To je toľko, koľko má jeden armádny bojový prápor.
V Chorvátsku za dva roky 270km diaľnice
„Vŕta mi hlavou, ako postupovať u nás. Bol som s prezidentom Schusterom na návšteve v Chorvátsku. Hovorili sme aj s prezidentom Stipe Mesičom i premiérom Ivicom Račanom. Chválili sa tým, že tento rok odovzdali 140 kilometrov diaľnic a na budúci rok dokončia ďalších 130 kilometrov. Za dva roky dobudujú toľko, koľko my chceme dostavať do roku 2011. Sú veľmi zadĺžení a idú sa ďalej zadlžovať,“ povedal štátny tajomník J. Kotuľa.