voria manželia Záňovci z Tepličky nad Váhom
Stačí jedna nová myšlienka a človek začne uvažovať a jednať úplne inak. Pre Vladimíra Záňa to bola informácia o network marketingu. Od toho dňa uplynulo už desať rokov.
Ako ste sa dozvedeli o tomto netradičnom podnikaní?
Koncom roku 1993 som mal už 24 rokov, bol som ženatý, mali sme dve dcéry. Ako vyučený elektrikár a hlava rodiny som sa snažil uživiť všeličím, len nie elektrikou. Bolo to ťažké a vyhliadky biedne. Neveril som, že nás raz postihne väčšia výhra alebo dedičstvo. Nelákalo ma ani zahraničie. Manželka bola na materskej dovolenke. Denne sme sa zaoberali peniazmi. My sme ich nepotrebovali, ale všade ich od nás pýtali. Vedeli sme, že by sa to zlepšilo, keby sme začali podnikať.
Prečo ste chceli práve podnikať?
Lákalo nás mať vlastný podnik. Vtedy bolo na Slovensku už veľa nezamestnaných. Nezamestnaní majú veľa času, no nemajú peniaze. Zamestnaní nemajú ani čas ani peniaze. Alebo veľmi málo peňazí. Na podnikanie sme však nemali kapitál. Pritom klasickí podnikatelia majú síce peniaze, ale zas nemajú voľný čas. A vtedy mi môj známy predstavil túto jedinečnú príležitosť. Nikdy predtým ma nič tak nenadchlo!
Vyzeralo to ako rozprávka. Vtedy bol štruktúrny predaj u nás čosi nové. Navyše vládla nedôvera k pyramídovým systémom – mnoho ľudí sa nechalo nachytať v nelegálnych finančných hrách, ktoré im ponúkali rýchle, bezpracné zbohatnutie. Organizátori týchto hier zarobili milióny na naivite ľudí a spravili zlé meno multi level marketingu (MLM). Je zaujímavé, akí sú Slováci nepoučiteľní – nedávno sa niečo podobné stalo s nebankovými subjektami. Ľudia majú skrátka sklony stavať svoje nádeje na sľuboch.
Prečo vás zaujal obchod?
Je pohodlnejšie niečo predávať ako vyrábať. Aspoň pre mňa. Vraví sa, že je lepší malý obchod ako veľká lopata. A ja som rád robil s ľuďmi.
A prečo spotrebný tovar?
Ten sortiment sa mi hneď pozdával. Po potravinách je najviac kupovaný a pritom dlho vydrží. Tento typ predaja mi vyhovoval, bolo to presne to, čo som hľadal.
Dosiahli ste v ňom pozoruhodný úspech, čo to vlastne je ten sieťový systém?
Pre tento obchod som sa rozhodol, pretože ponúka možnosť získať veľa peňazí a veľa času. Je možné vybrať si. Členovia – distributéri majú zľavy na produkty pre vlastnú spotrebu. Môžu výrobky aj predávať a privyrobiť si. Ak však zaregistrujete ďalších a oni ďalších, dostanete aj percentá z nákupov, ktoré ste firme spôsobili. V praxi to funguje tak, že napríklad zapojím piatich, oni piatich a tí zase piatich. Vznikne tak 156 členná skupina, ktorá urobí mnohotisícový obrat.
A potom zapoja ďalších, celú zemeguľu a vzdialené galaxie...
Takto to práve nefunguje. Pôsobí tu totiž ľudský faktor. Nie každý aktívne pokračuje. Preto tento spôsob predaja úspešne funguje už desaťročia. Bez použitia predajní vytvoríte veľkú spotrebiteľskú sieť a ste akoby na mnohých miestach súčasne.
To je vlastne opäť pyramída...
Pyramída je všade – vo vláde, v cirkvi, v každom podniku. Ale v MLM má šancu každý poradca zarobiť omnoho viac ako kdekto pred ním. A tým, že si vytvára filiálky, dosiahne po čase príjem reziduálny – za raz vykonanú prácu dostáva provízie opakovane, pokiaľ skupina nakupuje. Pritom tu nejde o nič iné, len o zmenu nákupných zvykov.
Nerobia ľudia na „tých hore“?
Skôr naopak. Kľúčom k úspechu je aktívna pomoc členov k svojim novým obchodným partnerom. Až keď oni budú zarábať, môžem zarábať ja. MLM je tímové podnikanie, partnerom treba poradiť, povzbudzovať ich, motivovať, zaučiť. Tejto podpore vravíme sponzorstvo.
Kto môže byť poradca v MLM?
Každý, kto naozaj chce. Úspešní sú ľudia najrôznejších povolaní. Naučil som sa za druhým nepremýšľať. Niektorí ma sklamali, iní príjemne prekvapili. Keď som začínal, rifle som vymenil za oblak. To viete, mnohí najlepší kamaráti ma vysmiali. Dnes sa už nesmejú. Ale dnes už máme iných priateľov. Každému dáme šancu splniť si ciele. Nestretol som ešte nikoho, kto zarába viac akoby chcel. Dôležitá je vytrvalosť. Občas debata nevedie k ničomu. Ale čo je to proti desaťtisícom Edisonových pokusov so žiarovkou.
Na čo sa najčastejšie vyhovárajú?
Že nemajú čas. A pritom je to nezmysel. Ľudia majú čas na to načo chcú. Veď každý máme len dvadsaťštyrihodinový deň. Chápem, že niektorí sa boja zmeny.
Môžu byť všetci aspoň vašimi zákazníkmi...
Ale nie sú. Azda si myslia, že na nich dajako zbohatneme. Pritom ten tovar nevyhnutne potrebujú. Keby sa aj zaprisahali, že si ho nekúpia od nás, kúpia si ho niekde inde. Že zarobí hypermarket, to im už nevadí.
Dnes sú ľudia presýtení rôznymi ponukami. Nie je už neskoro na budovanie vašej siete?
Všetci už o našej firme počuli, ale nepoznajú ju dobre, majú skreslené informácie. Pýtajú sa: „To ešte funguje?“ A vidíte, funguje. Už 45 rokov. Stále pribúdajú noví členovia. Práveže dnes to ide už ľahšie, máme väčšie skúsenosti.
A čo náklady?
Okrem symbolického členského poplatku je nevyhnutné absolvovať pravidelné informačno-motivačné školenia. K tomu nejaké pomôcky, benzín, telefón. Ako v každom podnikaní. Len oveľa menej.
Sú tieto školenia povinné?
Povedzte najbližším známym, že chcete zarábať podnikaním. Viete, čo vám povedia? Sto spôsobov, prečo sa vám to nepodarí. Ľudia sú príliš opatrní, negatívne naladení. Na skupinových stretnutiach sa stretávame s kolegami podobného zmýšľania ako sme my. Niekto sa učí na svojich chybách, niekto na chybách iných. My sa učíme na úspechoch iných. Prednášajú tam často skutoční milionári. Rozprávajú svoje príbehy na ceste hore. Ľudia majú tiež sklony odmietať pravdu, ťažko však možno poprieť niečo, čo sa už stalo. Dnes sa už pred obecenstvom nehanbím, ale keby mi boli na začiatku povedali, že raz bude treba ísť pred publikum, tak hádam ani nezačnem.
Kedysi letela fáma, že vaše stretnutia majú nádych sektárskych praktík...
Čo je na tom zlé, že si pomáhame. O naše náboženstvá sa tu nik nezaujíma, je to len obchod s tovarom. Ako každý iný. Za nových členov nám neplatia. Členstvo prináša mnoho výhod. A každý sa rád nechá ovplyvniť vo svoj prospech.
Prečo niektorí s týmto biznisom prestávajú?
Ľudia sú majstri v nachádzaní výhovoriek. Nevýhodou tohto podnikania je, že tu niet čo stratiť, nedá sa skrachovať. A preto uspejú len tí, ktorí majú silnú motiváciu. Mnohí tiež zistili, že poctivo sa zarábajú peniaze pomaly a zažili sklamanie. Tak sa rozhodli, že tento obchod nefunguje.
Zakladateľ vašej firmy povedal: „Ak pracujete príliš usilovne, ostatní sa hnevajú, lebo kvôli vám vyzerajú zle.“ Ako vnímate závisť na Slovensku?
Mnohí u nás stále ešte fňukajú a nečinne čakajú, že sa o nich niekto postará. Spoliehajú sa na politikov, vyhovárajú na okolnosti, sú pohodlní. Pre niektorých ľudí je nespokojnosť jediným životným potešením.
Ste optimista?
Snažím sa nájsť v každej situácii niečo pozitívne. Ako každý, kto šíri nejakú dobrú myšlienku, tým, že novým ľuďom neustále opakujem výhody tohto podnikania, aj sám seba presviedčam, aké je dobré.
Je to ťažká práca?
My to už ani nepovažujeme za prácu. Je to zábava. Určitý životný štýl. Keď je práca potešením, život je radosťou. Nemusíme veľa pracovať, ale nemusíme byť ani úspešní. Snažíme sa denne niečo pre svoj podnik urobiť.
Oplatilo sa tých desať rokov snažiť?
Som vďačný, že ma vtedy môj sponzor oslovil. Náš život sa zmenil. Po celom Slovensku máme stovky obchodných partnerov – priateľov. Bez obáv sme rozšírili našu rodinu ešte o syna. S manželkou pracujeme spoločne. Cestujeme po svete, kúpili sme si autá, dom. Na svoju profesiu sme mimoriadne hrdí. Tešíme sa na budúcnosť, na ďalšie ciele. Sme presvedčení, že tento obchod budeme robiť po celý zvyšok svojho života.
Miloš Skalický
Foto: archív V. Z.