žilinskej pobočky Pomoc obetiam násilia (PON), ktorá poskytuje svoje služby obetiam trestných činov a je súčasťou celoslovenskej siete poradní. Od svojho aktívneho vzniku poskytla svoje služby viac ako sto klientom. Najčastejšími klientmi žilinskej poradne sú ženy a starí ľudia, ktorí prichádzajú najmä s témami domáceho násilia, finančného vykorisťovania, fyzického a psychického týrania, ale stále častejšie pribúdajú obete dopravných nehôd. Klienti najviac vítajú bezplatnú pomoc odborníkov, medzi ktorých patrí aj Alena Hrončeková: „Najčastejšie prípady, s ktorými sa stretávam, sú klienti, ktorí potrebujú pomoc pri podaní žiadostí o rozvod a vydávanie predbežných opatrení pri týraní osôb a hlavne žien. Stále častejšie sa objavujú aj problémy s vymáhaním výživného.“ Obete do poradne prichádzajú už rozhodnuté hovoriť a vyspovedať sa, kontakt s nimi udržiava sociálny pracovník a terapeut Jozef Hlavčo: „Kontakt nie je ťažké nadviazať, lebo človek keď sem príde, ide odhodlaný. Je potrebné dať pozor, aby sa jednak vyrozprával od začiatku a aby dostal zo seba emócie, ktorými je nabitý, aby sme ho vypočuli a až potom, keď je schopný racionálne uvažovať, mu dali nejakú právnu radu.“ Pracovníci PON Žilina okrem toho, že sú odborníkmi vo svojej profesii, školia sa i v problematike domáceho násilia. Medzi ich hlavné aktivity patrí aj podpora obetí počas vyšetrovania trestných činov, počas trestného stíhania páchateľov a počas súdneho konania. Aj napriek tomu, že sídlia v Žiline, ich klientmi sa stávajú ľudia z celého Žilinského kraja, najvzdialenejšie prípady majú z Liptova a Oravy.(zuč)
Foto: archív PON