zemné komunikácie v Žiline sa stal Jozef Choluj. Nový úrad je nástupníckym po bývalom odbore dopravy krajského úradu v rámci formovanie špecializovanej štátnej správy. S jeho vznikom dochádza k redukcii počtu úradov v kraji, keď z jedenástich okresných úradov zostáva 6 obvodných. „Tie sídlia v Žiline, Čadci, Dolnom Kubíne, Martine, Ružomberku a Liptovskom Mikuláši. Okrem týchto obvodných úradov špecializovaný krajský úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie nevytvára pracoviská v žiadnych iných mestách,“ upresňuje informáciu Jozef Choluj. Nové úrady začali svoju činnosť už od 1. januára 2004. Mohol tento termín spôsobiť problémy s kontinuitou práce? „U nás k väčším problémom nedošlo, pretože sídla obvodných úradov sú umiestnené tam, kde predtým sídlili ako odbory okresných úradov. Tým je kontinuita práce zabezpečená. Ministerstvo dopravy a vláda rozhodli o obsadení miest riaditeľov obvodných úradov a prednostu krajského úradu pre dopravu a pozemné komunikácie už 17. decembra 2003 a aj vďaka tomu sme mali dosť času, aby sme začali k 1. januáru normálne fungovať. Najneskôr do 15. februára nás ešte čaká sťahovanie tých okresných úradov, ktoré sa zrušili. Do Žiliny je priradená Bytča a Kysucké Nové Mesto, k Dolnému Kubínu Námestovo a Tvrdošín a k Martinu Turčianske Teplice,“ hovorí
J. Choluj. V súčasnosti je v kraji aktuálna téma dobudovania diaľnic. Aké ciele si pri nástupe do funkcie kladie prednosta úradu pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie v Žiline? „Pokračovať v tom, aby Žilina čo najskôr dobudovala diaľničné systémy. V minulom roku bola prijatá úloha, aby diaľnica na východ bola ukončená v roku 2010. Je to však otázne. Treba si uvedomiť, že na celej trase od Bratislavy po Čiernu nad Tisou je 40 tunelov, z toho 22 ich má byť v Žilinskom kraji,“ hovorí Jozef Choluj. V súčasnosti pokračujú práce na úseku Hričovské Podhradie – Vrtižer a v súvislosti s tunelom Višňové - Dubná skala sa rozhoduje, či prieskumná štôlňa bude ďalej slúžiť ako úniková chodba alebo ako hlavný tunel. Rozpracované sú i ďalšie projekty, medzi nimi napríklad cestné prepojenie Novej Bystrice a Oravskej Lesnej či obchvat obcí Dolný Kubín - Trstená. Budatínska križovatka, na ktorej sa v súčasnosti pracuje, by mala byť ukončená v roku 2006. Ďalšou prioritou, na ktorej sa pracuje, je zvýšenie rýchlosti na železnici. Do budúcnosti sa uvažuje i o modernizácii leteckej dopravy. Letisko Žilina je v súčsnosti totiž určené len pre malometrážne lietadlá. „Uvažuje sa o predĺžení štartovacej dráhy, aby tu mohli pristávať aj strednometrážne lietadlá a zabezpečila sa medzinárodná doprava a tiež o vybudovaní príjmacích a odbavovacích hál,“ uzatvára Jozef Choluj. Jeho víziou zostáva i splavnenie Váhu. Michal Filek
Foto: (jf)