Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Každé ráno cestujem do práce

Každodenný život prináša okrem svetlých chvíľ aj p

roblémy. Niektoré sú menšie, ako sa javia, iné naopak. Cestovanie v mestskej hromadnej doprave a vyberanie pokút - to pre cestujúcich, vrátane Aleny Vlasákovej, isto nie je drobný problém. Ide koniec-koncov o viac než tisíc korún.

„Každé ráno cestujem do práce mestskou dopravou,“ hovorí Alena Vlasáková. „Na autobus som naskočila v poslednej chvíli, takže som nemala čipovú kartu prichystanú v ruke, čo sa myslím, sem-tam, stáva každému z nás. Autobus sa hneď pohol, dopadla som na sedadlo a snažila som si vybrať kartu z kabelky. Keďže som už sedela a strojček som mala nad hlavou, pokúšala som sa cviknúť si posediačky. Vstala som v domnienke, že čipovú kartu strkám pod zlým uhlom a znova som to skúsila, ale bez úspechu. To už boli zablokované strojčeky, čo som nevedela. Prebleslo mi hlavou, že strojček je asi pokazený a prestúpila som k ďalšiemu strojčeku, ale akonáhle som zasunula kartu, poklepal ma po pleci očividne spokojný revízor.“

Skryť Vypnúť reklamu

Prípad Aleny Vlasákovej nie je ojedinelý, a preto sme sa s otázkou obrátili na Albína Staneka, ekonomicko-obchodného námestníka Dopravného podniku mesta Žiliny (DPMŽ), pod ktorého spadá aj prepravná kontrola. „Sťažnosti, ktoré prichádzajú na DPMŽ, smerujú najmä na prácu vodičov mestskej hromadnej dopravy a na revízorov,“ hovorí Albín Stanek. Podľa jeho slov každú sťažnosť riešia individuálne. Alena Vlasáková mala totiž pocit zvláštneho priebehu kontroly: „Celý úkon, pokiaľ som si vytiahla kartu a skúšala si cviknúť, trval možno 7 sekúnd. Revízor ma oslovil bez predchádzajúceho zvukového signálu - upozornenia cestujúcim na pripravenie si cestovných lístkov ku kontrole. Neviem, asi v autobuse ani nefungoval systém. Najprv som si myslela, že si zo mňa strieľa niekto z kolegov, ktorí cestujú tiež týmto autobusom, pretože sa mi zdalo neuveriteľné, že strojčeky môžu byť zablokované po takom krátkom čase.“

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa Albína Staneka je však situácia odlišná od minulosti, keď to viac-menej bolo tvrdenie cestujúceho proti tvrdeniu revízora či vodiča. „Dnes z palubných počítačov dokážeme ľahko zistiť každý potrebný údaj, otvorenie a zatvorenie dvier na autobuse, začatie kontroly, rýchlosť a zastavenia vozidla, dokonca aj na križovatke a podobne. Čiže sťažnosti cestujúcich riešime objektívne.“ Podľa neho podmienkou začatia kontroly cestovných lístkov nie je ohlásenie kontroly a dokonca ani zablokovanie strojčekov. „Revízor začne kontrolu po zahlásení ďalšej stanice. Je to naše interné rozhodnutie, revízori by ku kontrole nemali pristúpiť skôr - no pokiaľ by sme sa pridŕžali tarifných predpisov, cestujúci si musí označiť lístok už pri nástupe do vozidla. Preto sú aj strojčeky umiestnené hneď pri dverách. Čas, ktorý uplynie do kontroly, je podľa mňa dostatočný.“

Skryť Vypnúť reklamu

Vráťme sa k prípadu Aleny Vlasákovej: „Keď som si skúšala cviknúť kartu, nešlo to a skúšala som to znova. Potom ma napadlo, že mám asi čip zahmlený od zimy, čo sa občas stáva a pošúchala som ho, ale ani tak to nešlo.“ V roku 1999 DPMŽ ako prvý na Slovensku zaviedol kontaktné čipové karty ako nový druh predplatných cestovných lístkov. Od minulého roku sa začalo ich nahrádzanie za nové, bezkontaktné karty. „Vylučujú riziko zlého kontaktu, napríklad pre nečistoty na karte. V priebehu polroka 2004 by ich mali mať všetci cestujúci. V tom období ukončia platnosť kontaktné karty,“ hovorí Albín Stanek. Pripúšťa, že významným aspektom pri kontrolách je aj ľudský faktor. „Prekvapilo ma arogantné revízorovo správanie. Neviem, aké kritéria sú rozhodujúce pri výbere týchto ľudí do služieb DPMŽ... No myslím si, že DPMŽ by sa mal za také vysoké cestovné starať predovšetkým o pohodu pri cestovaní a zlepšovanie služieb a nie o každodenný stres - už pri vstupe do dopravného prostriedku,“ konštatuje Alena Vlasáková. Na argument, či si vďaka pokutám revízori, takpovediac, nezarábajú na odmeny, odpovedá Albín Stanek: „Samozrejme, nemôžem hovoriť za správanie jednotlivých revízorov... U každého z nich sú však potrebné predpoklady a vzdelanie, zvládnutie psychologických testov a bezúhonnosť. Prakticky všetko okolo ich práce je kontrolovateľné.“ Podľa jeho vyjadrenia je každý úkon v doprave zdokumentovaný a aj s odstupom času dokážu potvrdiť alebo vyvrátiť konkrétnu sťažnosť.

Prípad Aleny Vlasákovej sa napokon skončil bez pokuty vďaka pomoci kolegýň, ktoré s ňou cestovali do práce a zastali sa jej, keďže boli svedkami jej márnych pokusov cviknúť si kartu. Kontroly cestovných lístkov v Žiline sa postarali o rapídne zníženie počtu čiernych pasažierov. Kým v roku 1995 to bolo okolo 12 000 cestujúcich bez platných cestovných lístkov, dnes je to ročne do 5 000 prípadov, čo je najnižšie percento v slovenských mestách s mestskou hromadou dopravou. Povinnosťou cestujúcich naďalej zostáva informovať sa o situácii a prípadných zmenách v mestskej hromadnej doprave. Aj tu teda platí staré známe - a niekedy prísne: neznalosť neospravedlňuje.

(ting)

Foto: autor

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  4. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  5. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  6. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  9. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  10. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 30 647
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 778
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 862
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 259
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 893
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 488
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 014
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 847
  9. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 199
  10. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 9 012
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Stavby budúcnosti s úctou k minulosti pozdvihnú úroveň architektúry mesta

Zaujímavé koncepty prináša dynamická developerská spoločnosť LICITOR.

Mesto Žilina zháňa dobrovoľníkov na celoplošné testovanie

Záujemcovia by mali byť vo veku od 18 do 50 rokov.

Ilustračné foto.

Nadšení pamiatkari. Známy komín z bytčianskeho kaštieľa existuje

V rámci komplexnej obnovy kaštieľa chcú komín vrátiť späť na jeho pôvodné miesto.

Stredoslovenská energetika, a.s., prijíma nové preventívne opatrenia

S účinnosťou od 26. októbra 2020 do odvolania SSE, z dôvodu zhoršenia epidemiologickej situácie, zatvára svoje zákaznícke centrá pre verejnosť.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Ako sa penzistom zvýšia dôchodky

Aj od januára budúceho roku môžu dôchodcovia počítať so zvyšovaním penzií o valorizáciu. V tom istom mesiaci sa zvýšené dôchodky začnú aj vyplácať.

Zomrel majiteľ známej nitrianskej firmy Turancar

Viliam Turan mal 66 rokov. Podnikať začal krátko po nežnej revolúcii.

Epidemiológovia v Trenčíne vyšetrujú ohniská nákazy v dvoch závodoch

V rámci Slovenska prevažuje reťazové šírenie ochorenia v rodinách.

Agrokomplex musí po desaťročiach odstrániť svoj ikonický nápis

Konštrukciu vytvorili v roku 1974. Jej súčasťou bol aj klas.

Už ste čítali?