Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Každé ráno cestujem do práce

Každodenný život prináša okrem svetlých chvíľ aj p

roblémy. Niektoré sú menšie, ako sa javia, iné naopak. Cestovanie v mestskej hromadnej doprave a vyberanie pokút - to pre cestujúcich, vrátane Aleny Vlasákovej, isto nie je drobný problém. Ide koniec-koncov o viac než tisíc korún.

„Každé ráno cestujem do práce mestskou dopravou,“ hovorí Alena Vlasáková. „Na autobus som naskočila v poslednej chvíli, takže som nemala čipovú kartu prichystanú v ruke, čo sa myslím, sem-tam, stáva každému z nás. Autobus sa hneď pohol, dopadla som na sedadlo a snažila som si vybrať kartu z kabelky. Keďže som už sedela a strojček som mala nad hlavou, pokúšala som sa cviknúť si posediačky. Vstala som v domnienke, že čipovú kartu strkám pod zlým uhlom a znova som to skúsila, ale bez úspechu. To už boli zablokované strojčeky, čo som nevedela. Prebleslo mi hlavou, že strojček je asi pokazený a prestúpila som k ďalšiemu strojčeku, ale akonáhle som zasunula kartu, poklepal ma po pleci očividne spokojný revízor.“

Skryť Vypnúť reklamu

Prípad Aleny Vlasákovej nie je ojedinelý, a preto sme sa s otázkou obrátili na Albína Staneka, ekonomicko-obchodného námestníka Dopravného podniku mesta Žiliny (DPMŽ), pod ktorého spadá aj prepravná kontrola. „Sťažnosti, ktoré prichádzajú na DPMŽ, smerujú najmä na prácu vodičov mestskej hromadnej dopravy a na revízorov,“ hovorí Albín Stanek. Podľa jeho slov každú sťažnosť riešia individuálne. Alena Vlasáková mala totiž pocit zvláštneho priebehu kontroly: „Celý úkon, pokiaľ som si vytiahla kartu a skúšala si cviknúť, trval možno 7 sekúnd. Revízor ma oslovil bez predchádzajúceho zvukového signálu - upozornenia cestujúcim na pripravenie si cestovných lístkov ku kontrole. Neviem, asi v autobuse ani nefungoval systém. Najprv som si myslela, že si zo mňa strieľa niekto z kolegov, ktorí cestujú tiež týmto autobusom, pretože sa mi zdalo neuveriteľné, že strojčeky môžu byť zablokované po takom krátkom čase.“

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa Albína Staneka je však situácia odlišná od minulosti, keď to viac-menej bolo tvrdenie cestujúceho proti tvrdeniu revízora či vodiča. „Dnes z palubných počítačov dokážeme ľahko zistiť každý potrebný údaj, otvorenie a zatvorenie dvier na autobuse, začatie kontroly, rýchlosť a zastavenia vozidla, dokonca aj na križovatke a podobne. Čiže sťažnosti cestujúcich riešime objektívne.“ Podľa neho podmienkou začatia kontroly cestovných lístkov nie je ohlásenie kontroly a dokonca ani zablokovanie strojčekov. „Revízor začne kontrolu po zahlásení ďalšej stanice. Je to naše interné rozhodnutie, revízori by ku kontrole nemali pristúpiť skôr - no pokiaľ by sme sa pridŕžali tarifných predpisov, cestujúci si musí označiť lístok už pri nástupe do vozidla. Preto sú aj strojčeky umiestnené hneď pri dverách. Čas, ktorý uplynie do kontroly, je podľa mňa dostatočný.“

Skryť Vypnúť reklamu

Vráťme sa k prípadu Aleny Vlasákovej: „Keď som si skúšala cviknúť kartu, nešlo to a skúšala som to znova. Potom ma napadlo, že mám asi čip zahmlený od zimy, čo sa občas stáva a pošúchala som ho, ale ani tak to nešlo.“ V roku 1999 DPMŽ ako prvý na Slovensku zaviedol kontaktné čipové karty ako nový druh predplatných cestovných lístkov. Od minulého roku sa začalo ich nahrádzanie za nové, bezkontaktné karty. „Vylučujú riziko zlého kontaktu, napríklad pre nečistoty na karte. V priebehu polroka 2004 by ich mali mať všetci cestujúci. V tom období ukončia platnosť kontaktné karty,“ hovorí Albín Stanek. Pripúšťa, že významným aspektom pri kontrolách je aj ľudský faktor. „Prekvapilo ma arogantné revízorovo správanie. Neviem, aké kritéria sú rozhodujúce pri výbere týchto ľudí do služieb DPMŽ... No myslím si, že DPMŽ by sa mal za také vysoké cestovné starať predovšetkým o pohodu pri cestovaní a zlepšovanie služieb a nie o každodenný stres - už pri vstupe do dopravného prostriedku,“ konštatuje Alena Vlasáková. Na argument, či si vďaka pokutám revízori, takpovediac, nezarábajú na odmeny, odpovedá Albín Stanek: „Samozrejme, nemôžem hovoriť za správanie jednotlivých revízorov... U každého z nich sú však potrebné predpoklady a vzdelanie, zvládnutie psychologických testov a bezúhonnosť. Prakticky všetko okolo ich práce je kontrolovateľné.“ Podľa jeho vyjadrenia je každý úkon v doprave zdokumentovaný a aj s odstupom času dokážu potvrdiť alebo vyvrátiť konkrétnu sťažnosť.

Prípad Aleny Vlasákovej sa napokon skončil bez pokuty vďaka pomoci kolegýň, ktoré s ňou cestovali do práce a zastali sa jej, keďže boli svedkami jej márnych pokusov cviknúť si kartu. Kontroly cestovných lístkov v Žiline sa postarali o rapídne zníženie počtu čiernych pasažierov. Kým v roku 1995 to bolo okolo 12 000 cestujúcich bez platných cestovných lístkov, dnes je to ročne do 5 000 prípadov, čo je najnižšie percento v slovenských mestách s mestskou hromadou dopravou. Povinnosťou cestujúcich naďalej zostáva informovať sa o situácii a prípadných zmenách v mestskej hromadnej doprave. Aj tu teda platí staré známe - a niekedy prísne: neznalosť neospravedlňuje.

(ting)

Foto: autor

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  6. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  9. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  10. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 28 127
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 25 443
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 510
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 11 246
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 986
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 700
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 566
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 418
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 413
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 325
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Koronavírus: Odberné miesta v Žiline (Celoplošné testovanie)

Na Slovensku prebieha celoplošné skríningové testovanie na koronavírus. Pozrite si zoznam odberných miest v Žiline.

Antigénové testovanie na koronavírus SARS-CoV-2.

Menovec slovenskej národnej legendy chce s Bytčou skončiť do šiesteho miesta

Futbalistom mesta s viac ako jedenásťtisíc obyvateľmi jesenná časť absolútne nevyšla.

Mužstvo MFK Bytča pred začiatkom súťažného ročníka 2020/2021. Kapitán Juraj Jánošík v hornom rade druhý zľava.

Koronavírus: Odberné miesta v Bytči (Celoplošné testovanie)

Na Slovensku prebieha celoplošné skríningové testovanie na koronavírus. Pozrite si zoznam odberných miest v Bytči.

Ilustračná fotografia.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Polícia pátra po Ľubošovi Blahovi

Policajti hľadajú Ľuboša Blahu z Hornej Vsi.

Frajeri jazdili autom po zamrznutej priehrade, prelomil sa ľad

Ľad si zmýlili s cestou. Mementom pre všetkých by mali byť tragédie, ktoré sa na Oravskej priehrade stali, no zdá sa, že ľudia sú nepoučiteľní.

V Trenčíne pribudne ďalšie záchytné parkovisko, bude bezplatné

Jeho kapacita nepresiahne 60 parkovacích miest.

Prehľad: Kde sa môžete dať otestovať

Ľudia môžu využiť aj testovacie miesta v blízkom okolí.

Už ste čítali?