atívnych divadelných foriem. Na Stanici-Zárečie vystúpili v nedeľu 15. februára členovia moravského Dekadentného divadla Beruška. Jiří Nezhyba, Petr Marek a Prokop Holoubek - herci a súčasne hudobníci vystúpili s improvizáciou Pracovní mlha, ktorú sami označujú „okamžitým low-fi muzikálom pre 3 hlasy“. Ako napovedá uvedené, nosným pilierom predstavenia bola parodická linka, ktorá sa tiahla cez voľne pospájané dramatické kreácie. K videniu tu boli rozmanité prostriedky hereckého vyjadrenia, od civilného herectva po bizarné muzikálové momenty. Protagonisti odskakovali od nastolených tém, svojich úloh - všeobecný zmätok zdôrazňovali hudobné výstupy hercov, používajúcich všetko od bubnov, činelov, trianglu cez husle po naefektovanú elektrickú basgitaru. Dej predstavenia bol orámovaný autobusovým výletom alkoholikov z liečebne a až v závere mal vlastne divák možnosť uvedomiť si, že absurdita scénok vyplývala z ich halucinačných predstáv. Významným prvkom javiskových kreácií bola hra so slovom, takmer pedantná snaha o využitie každej možnosti jazyka. „Na Slovensku hráme druhý raz a páči sa nám tu,“ hovorí člen súboru Petr Marek. „Pokiaľ by sme mali hrať, povedzme, v Nemecku, bolo by naše vystúpenie úplne nezrozumiteľné a vznikol by z toho poriadny trapas. To by sa nám pozdávalo.“ Podľa jeho slov sa Beruška venuje už od roku 1991 totálnej javiskovej improvizácii, no aj na žilinskom predstavení zaujala schopnosť súboru udržať jeho vývoj. „Hráme spolu už dlho,“ vysvetľuje Petr Marek „Je to pre nás o to jednoduchšie, že s Jirkom sa poznáme od základnej školy, Prokop k nám prišiel pred piatimi rokmi, ale tiež je tam to spoločné napojenie. V predstavení máme rôzne narážky, pri zmienke o nacizme nikdy nevieme, aká bude reakcia v publiku. Pred vystúpením sme, napríklad, nevedeli, že z tejto stanice odvážali žilinských Židov do koncentračných táborov. Teraz mi z toho behá mráz po chrbte.“ V priestoroch spola zrekonštruovanej železničnej stanice, zatiaľ bez zavedenej elektriny, pri svetle sviečok a teple z piecky, mali Žilinčania možnosť zažiť azda spontánnejší a vernejší divadelný zážitok, než možno neraz vidieť pod lustrami osvedčených, kamenných divadiel. Riaditeľ Truc sphérique Marek Adamov pripája: „Naším cieľom je uvádzať predstavenia, ktoré nie sú fabrikovanými inscenáciami, ale autentickou, niekedy zábavnou, inokedy smutnou, ktorá kladie ďalšie otázky. Nenechá však diváka sedieť na stoličke.“
Tomáš Radovský
Foto: autor