Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

„Myslím si, že by bol hriech stratiť takúto investíciu.“

Ako ste sa zoznámili s premiérom Dzurindom? Študo

Ako ste sa zoznámili s premiérom Dzurindom?

Študoval som psychológiu v Košiciach a bol som členom kresťansko-demokratickej mládeže. Do KDH som vstúpil vďaka nemu, pretože ma presvedčil, že táto strana zvíťazí vo voľbách 1996 a vytvorí alternatívu vtedajšej moci.

Boli ste súčasťou tímu, ktorý s Mikulášom Dzurindom cestoval po Slovensku na bicykli. Aj predtým ste sa radi bicyklovali?

Ani nie, z tímu som mal najhoršiu formu, ale po kampani som mohol ísť aj do reprezentácie. Analytici uznávajú, že vtedajšej SDK to prinieslo okolo päť percent, možno vtedy tých rozhodujúcich. Ako mladý človek som sa usiloval o zmenu. Identifikoval som sa s pravicovou politikou a v tom čase bolo podstatné, či Slovensko pôjde do EU a NATO. O to sme sa všetci bicyklovaním usilovali. Presvedčiť ostatných ľudí.

Skryť Vypnúť reklamu

Tak začala vaša politická kariéra?

Mal som ambíciu byť blízko politiky, ale nemal som veľkú chuť robiť politickú kariéru. Neskôr som sa dostal do parlamentu ako náhradník. Vedel som však, že to nie je to, čo by som chcel robiť. Na funkciu poslanca musí byť človek trochu stavaný. Musí sa zžiť s touto rolou, musí mať v sebe kus prezentátorstva a otvorenosti vo vzťahu k médiam. Z KDH som potom odišiel spolu s premiérom do vznikajúcej SDKÚ.

Predtým ako ste prišli do parlamentu sa vaše meno spájalo s aférou okolo výberu tretieho mobilného operátora. Ako sa na to pozeráte teraz s odstupom času?

Bola to mladícka chyba, pretože som si neuvedomil dôsledky môjho konania. Ako poradca premiéra som sa stretol s jedným z uchádzačov. Hoci to bolo na inú tému, bolo to využité a zneužité proti mne. Výberové konania sú citlivé záležitosti. Nie som si však vedomý toho, že by som bol v niečom zlyhal ako človek.

Skryť Vypnúť reklamu

Máte ambície vrátiť sa ešte do vysokej politiky?

Neviem. Naozaj.

Čo ste robili, keď vám skončil poslanecky mandát?

Odcestoval som do Washingtonu, kde som robil doktorát. Bol som na univerzite a mal som možnosť spolupracovať s rôznymi organizáciami. Doktorát som mal dokončiť už minulý rok, ale pre časovú tieseň to bude až teraz na jeseň. Počas štúdia som bol aj v Bruseli, kde som sa stretol s ľuďmi okolo generálneho tajomníka George Robertsona. Dostal som ponuku od NATO organizovať projekty NATO v strednej Ázii. Skupina ľudí z Veľkej Británie, Slovenska a Kazachstanu vytvorila Centrum pre európske a severoatlantické vzťahy. Vzniklo minulý rok na Slovensku.

Pracujete pre toto centrum?

Áno, som generálny sekretár. Je to manažérska pozícia. Pracujú tu ľudia z oblasti vedy, výskumu, zbrojárstva a podobne. Od NATO dostávame grant na likvidáciu zbraní a použitej munície v strednej Ázii. V spolupráci s krajinami strednej Ázie vypracujeme projekt, ktorého úlohou bude zničiť staré zbrane, obrnené vozidlá, tanky, ale aj použitú muníciu, ktorá sa nachádza v týchto krajinách. Doteraz sa tieto zbrane stávali lacnou korisťou teroristov. V lete budú prvé konferencie v Kazachstane, Londýne a v Bratislave.

Skryť Vypnúť reklamu

V roku 2001 ste kandidovali na predsedu do Žilinského samosprávneho kraja. Vyhral ale váš protikandidát Jozef Tarčák. Aký máte vzťah s úradujúcim županom?

Vzťahy máme dobré. Poznali sme sa už ako kolegovia, poslanci v NR SR. Nemám zlé vťahy so žiadnym politikom, s ktorým som mal možnosť spolupracovať. Som nekonfliktný typ človeka.

Celé Slovensko dnes hovorí o 700-miliónovej (euro, pozn. red.) investícii automobilky Hyundai Kia Motors v Žiline. Zúčastňovali ste sa na rokovaniach s jej zástupcami. Aký máte dnes z toho pocit?

Je to výborný pocit. Mal som možnosť zúčastniť sa na rokovaniach medzi mestom, Slovenskom a Hyundai, ktorého súčasťou je Kia. Hoci mám s primátorom odlišnú politickú minulosť a aj odlišné politické názory, chcem povedať, že na tomto priemyselnom parku má obrovskú zásluhu práve on.

A čo vláda? Akú rolu zohrala?

Vládny tím urobil geniálne veľa práce, keď sa so Slovenskom takmer už nerátalo, predovšetkým Pavol Rusko. Slovensko mohlo ponúknuť úplne iné lokality a ponúklo Žilinu. Chcem oceniť aj štyroch starostov a konkrétne Tibora Mintala, starostu z Tepličky nad Váhom. Tieto obce ma nominovali, aby som ich zastupoval v spoločnosti Žilina Invest, ktorá bude spolupracovať s investorom, vládou a samosprávou. Bude vykonávať činnosti súvisiace s prípravou tejto investície.

Majitelia pozemkov, kde bude automobilka stáť, nevedia, za koľko ich bude spoločnosť Žilina Invest vykupovať. Obávajú sa, že to bude pod trhovú cenu. Je táto obava reálna?

Nemyslím si. Na tomto území je orná pôda. Bez takejto investície a infraštruktúry by o tieto pozemky nebol nikdy zvýšený záujem.

Hneď na druhý deň, ako automobilka povedala „áno“ pre Žilinu, nastal prvý problém. Minister dopravy Pavol Prokopovič sa nechce zaviazať k tomu, čo minister hospodárstva Pavol Rusko sľúbil Kórejčanom. A síce, že diaľnica z Bratislavy do Žiliny bude hotová do konca septembra 2006. Nemáte pocit, že je to neseriózne?

Nie, ale určite si viete predstaviť, že pri rokovaniach sa vychádzalo z prvotných predpokladov, ktoré sa teraz upresňujú. Rozdiely sú minimálne. Aj zmluva s Kia sa ešte upresňuje. Myslím, že vláda nájde najlepšie riešenie a investor bude spokojný. Bol by hriech stratiť takúto investíciu.

Je možné, že by sme o túto investíciu ešte mohli prísť?

Nepredpokladám, to by sa muselo stať niečo vážne, čo by Slovenská republika nesplnila. V polovici marca sa zmluva podpisuje. Neverím, že to bude inak.

Spomínali ste Jána Slotu. Ako spolu vychádzate?

Ako poslanec som mal s primátorom vždy korektné vzťahy. Jeho politicky štýl vnímam ako niečo, čo k nemu patrí, čo sa nedá od neho oddeliť. Rešpektujeme sa.

Pracovali ste v parlamente vo výbore na kontrolu tajnej služby. Myslíte si, že aj preto sa prednedávnom spájalo vaše meno s možnou kandidatúrou na riaditeľa SIS?

Vždy som sa chcel venovať zahraničnej a bezpečnostnej politike, ale túto informáciu vnímam ako informačný šum, ktorý prebehol médiami.

Máte typické slovenské priezvisko. Máte predkov z Oravy?

Paradoxom je, že priezvisko Orava má moravský pôvod. Predkov mám na Morave, niekde okolo Valašského Meziřičí. Valašskí Moravania kedysi kolonizovali Oravu. Je predpoklad, že niekto si prebral po návrate naspäť toto meno. Čiže v beskydskom trojuholníku je pôvod môjho priezviska.

Rodičov máte v Žiline?

Áno.

Pred dvoma rokmi ste v jednom rozhovore pre naše noviny povedali: „Ak sa stretnú v jednej rodine novinár a politik, musia byť obidvaja veľmi tolerantní.“ Platí to stále?

Už nie som politik, ale aj tak, keby sme sa na náš vzťah pozerali cez prizmu našej práce, tak by sme asi ťažko spolu vydržali. S Ľubkou sme sa spoznali práve počas volebnej kampane, keď som kandidoval na poslanca. Bola to láska na prvý pohľad a pretrváva ďalej. Práca nie je to podstatné, čo nás spojilo, ale práca je to, čo nás stále ovplyvňuje. Keď som bol v parlamente, tak moja manželka sa musela stiahnuť z postu politickej redaktorky. Bolo to pre ňu ťažké, lebo ona je presvedčená novinárka. Je medzi nami veľký vzájomný rešpekt.

Plánujete rodinku?

Určite.

Máte čas aj na šport?

Som najlepší pasívny športovec, no občas si zahrám s priateľmi tenis. A v poslednom období trpím trochu vyšším krvným tlakom, čo je asi dôsledok stresu.

Ste známy tým, že fajčíte kvalitné cigary…

Pred piatimi rokmi som ich začal fajčiť. Fajčenie nie je len o nikotíne, ale aj istom osobnostnom vyjadrení, tak som si povedal, že jednoducho je dobré prejsť ku kvalitnejšej forme tabaku a „dutník“ je niečo, čo ma upokojí.

Monika Klincová

Foto: autorka

Branislav Orava sa narodil 26. 6. v Žiline. Je ženatý, hovorí plynule anglicky a je vnukom známeho žilinského spisovateľa Janka Frátrika. Manželka Ľubomíra pracuje ako redaktorka v televízii a obaja žijú striedavo v Bratislave a Žiline. Branislav Orava je blízkym priateľom Mikuláša Dzurindu. Pre podozrenie z ovplyvňovania výberového konania na tretieho mobilného operátora GSM v roku 1999, ktoré sa neskôr nedokázalo, odišiel z postu poradcu premiéra. Následne na to, sa stal poslancom Národnej rady Slovenskej republiky za SDK. Po odchode z parlamentu bol na stáži v Spojených štátoch amerických, kde si zároveň robil doktorát z krízového manažmentu a riadenia štátu. Branislav Orava bol prítomný pri všetkých rokovaniach so zástupcami automobilky Hyundai Kia Motors, ktorá si vybrala pre svoje ďalšie zámery Žilinu.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Magazín SME Ženy už v predaji
  2. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  5. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  6. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 841
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 24 111
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 293
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 260
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 672
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 610
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 309
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 331
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 300
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 10 773
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Stavby budúcnosti s úctou k minulosti pozdvihnú úroveň architektúry mesta

Zaujímavé koncepty prináša dynamická developerská spoločnosť LICITOR.

Putovanie plagátmi Jana Rajlicha ml

Výstava bude prístupná verejnosti aj v novembri.

Pätnásťgólový Jakub Baranovič ťahá Hôrky za postupom

Hoci počas jesene strelil takmer polovicu gólov svojho mužstva, za ťahúňa sa nepovažuje. Vyzdvihuje snahu a bojovnosť svojich spoluhráčov a prezrádza, že v kabíne občas zaznie aj slovíčko postup.

Jakub Baranovič (OFK Hôrky).

Prímestské autobusy budú jazdiť v obmedzenom režime

V krajských autobusoch nezaznamenali ani jeden prípad nákazy COVID-19.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V niektorých obciach v okolí Trnavy testovanie nebude

Pôvodne začali v okrese Trnava s prípravami na testovanie všetky obce, niektoré však dostali informáciu o pričlenení ich odberových miest k susedným obciam.

Vodič autobusu náraz neprežil. Cesta je neprejazdná

Dôvody, pre ktoré vodič náhle zmenil smer jazdy, polícia preveruje.

Situácia na Liptove sa zhoršuje, oba okresy zaznamenali rekord v počte pozitívne testovaných

Za jediný deň pribudlo na Liptove 254 ľudí, ktorým potvrdili nákazu koronavírusom.

Zoznam odberných miest v liptovských mestách

Pozrite si, na akých miestach sa bude konať celoplošné testovanie na Covid-19 v liptovských mestách.

Už ste čítali?