Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Bývam s mojimi autami

Predseda žilinského klubu historických vozidiel Pa

vol Skála

by žiadneho zo svojich veteránov nepredal.

Myšlienka skonštruovať vozidlo, ktoré by sa pohybovalo po zemi vlastnou silou, spadá do obdobia, keď bol svet nadšený vynálezom parnej turbíny a využitím pary ako hnacej sily. Prvé pokusy v tomto smere začal robiť v roku 1770 francúzsky inžinier Joseph Cugnot, ktorý skonštruoval vozidlo s drevenými kolesami a rámom, na ktorom bol hrncový kotol a stojací parný stroj. Výroba áut dnes patrí k najvyspelejšiemu priemyselnému odvetviu. O tých historických nám porozprával Žilinčan Pavol Skála.

Skryť Vypnúť reklamu

Kedy ste sa prvýkrát viezli v historickom vozidle?

Bolo to ešte v lete 1971. Kamarát ma vtedy previezol večer v kabriolete Felicia. Počas jazdy som mohol pozorovať hviezdnu oblohu a ten zážitok na mňa natoľko zapôsobil, že som sa rozhodol tiež si také auto postaviť.

Dnes starších áut vlastníte niekoľko, ako ste sa k nim dostali?

Mal som šťastie, že sa mi podarilo výhodne kúpiť pár kusov zo začiatku minulého storočia. Keď sa však ku mne dostali, boli väčšinou v žalostnom stave a nepojazdné. Vyzerali ako kopa hrdzavých plechov. U nás sa prv autá veľmi nevyskytovali. Slovensko bolo vždy chudobné a kto mohol, predal takéto vozidlo za socializmu na západ. Je to aj dobré, aspoň sa tak mnohé dodnes zachovali. Naši zberatelia vlastnia hlavne motorky, veľa ich tu zostalo po utekajúcich Nemcoch na konci vojny. Dnes už nie je doba, že niekto odhrnie na humne kopu sena a objaví tam starú motorku, ale aj tak mi občas staré vozidlo ponúknu. Lenže ak má mať historický automobil hodnotu, musí mať jasnú a zdokumentovateľnú minulosť.

Skryť Vypnúť reklamu

Ktoré auto možno označiť za veterána?

Celosvetovo platí, že veteránom je auto vyrobené pred rokom 1980. Ozajstný veterán má vyzerať ako v čase, keď vychádzal z fabriky. Musí slúžiť pre zachovanie historických hodnôt, nie pre dennú potrebu. Nemalo by to byť auto bežnej značky. Ak sú mladšie, sú zaujímavé len niektoré športové automobily a prototypy. I keď nie sú veteránmi, majú niekedy veľkú zberateľskú hodnotu. Sú aj také historické vozidlá, ktorých finančná hodnota je vysoká preto, lebo sa z nich celosvetovo zachovalo len pár kusov.

Ako dlho trvá, kým z nich vytvoríte takéto prekrásne exponáty?

Omladzovacia kúra trvá väčšinou tri roky. Hoci vlastniť veterána si môžu dovoliť len tí solventní, dostať starý vrak do pôvodnej podoby si nevyžaduje milióny, ale skôr umelecký cit a fortieľ. Totiž najstaršie autá boli každé originálom a všetko sa robilo ručne. Do 50-tych rokov mali drevenú kostru potiahnutú plechom a do 30-tych rokov minulého storočia boli z dreva vyrobené dokonca aj kolesá, takže po ceste vŕzgali.

Skryť Vypnúť reklamu

Ktoré auto je na svete najstaršie alebo najvzácnejšie?

Historici sa zhodli, že prvé vyrobené auto je trojkolka firmy Benz z roku 1892. Za 80-tisíc euro vám ho vyrobia aj dnes. Na Slovensku je najstarším Ford T z roku 1914. Jeden z najvzácnejších exemplárov vlastní poľský občan. Keď pred ôsmimi rokmi kúpil na česko-poľskom pomedzí starý dom, všimol si, že je zvonku dlhší ako je jeho vnútorný priestor. Prebúral teda jednu stenu a na obrovské prekvapenie bol za ňou dlhé roky zamurovaný krásny starý Mercedes. Dnes je toto vozidlo jediné svojho druhu na svete.

Kam na svojich autíčkach jazdíte?

Tento koníček je nesmierne časovo náročný. Každý víkend, okrem zimy, sa niečo s veteránmi deje. Na Slovensku sa historickými vozidlami zaoberá okolo tisíc ľudí. Stretávame sa každoročne na rôznych spoločných podujatiach, na niektoré k nám prídu aj nadšenci zo zahraničia. Na takýchto akciách sme väčšinou v dobovom oblečení a autá sú vyleštené tak, aby sa s nimi mohol každý potešiť. Ostatných ľudí tieto autá často fascinujú, sme predmetom obdivu, hoci málokto tuší, čo je za tou parádou práce, špekulovania, zháňania. Ak auto niekde odparkujem, zvedavci mi nevadia, len jedno ma mrzí, že pri tom obzeraní mi celú karosériu vždy docapkajú rukami. Veľmi tým trpí lak.

Vašim miláčikom je dobre, keď sú takto pekne garážované v teple, v suchu...

Na túto záľubu je nevyhnutný veľký priestor. Pred tromi rokmi sa mi splnil sen, keď som ich nasťahoval do prízemia nášho domu. Mám duševne náročné zamestnanie, a tak večer uťahaný relaxujem v kresle pri krbe a pasiem si na nich oči. Z každého tohto auta totiž dýcha história, osudy predchádzajúcich vlastníkov, každé má svoj zaujímavý príbeh.

Dokázali by ste niektoré z nich predať?

To sotva. Ale je pravda, že by ich ťažko aj niekto kúpil. Veľkú hodnotu majú iba pre mňa. Len ja viem, koľko úsilia stálo, kým som ich takto zrenovoval. Vdýchol som život bezcennej veci, niečomu, čo už malo ísť do šrotu. Nie som historik, ale mám obrovskú radosť z objavovania neznámeho.

My zberatelia zachraňujeme historickú hodnotu pre ďalšie generácie. Keď sa potom prvýkrát v takom vynovenom aute preveziem, cítim sa ako riaditeľ zemegule. Miloš Skalický

Foto: archív P. S.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  7. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  8. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  9. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 31 569
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 29 420
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 989
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 278
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 387
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 021
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 640
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 798
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 489
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 898
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Inkasovali rovnaký počet gólov ako posledné Pohronie. V čom sú ale Žilinčania najlepší v súťaži?

Na jesennú časť žilinských futbalistov sme sa pozreli rečou čísel.

Gólová radosť Žilinčanov

Mosty vo Vraní v ohrození. Bude vo februári prejazd cez premostenie nelegálny?

Prenájom dočasných mostov je drahý. Župa rokouje o tom, aby celú záležitosť prevzala na seba NDS.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Frajeri jazdili autom po zamrznutej priehrade, prelomil sa ľad

Ľad si zmýlili s cestou. Mementom pre všetkých by mali byť tragédie, ktoré sa na Oravskej priehrade stali, no zdá sa, že ľudia sú nepoučiteľní.

Polícia pátra po Ľubošovi Blahovi

Policajti hľadajú Ľuboša Blahu z Hornej Vsi.

Ščasný: Máme na stred II. ligy, bez posíl tu nebudem

Už teraz je neskoro, vie tréner Nitry po vyhorení so Šamorínom.

Už ste čítali?