Utorok, 13. apríl, 2021 | Meniny má AlešKrížovkyKrížovky

Z ulice majú pretekársku dráhu

„Sme veľmi znepokojení rastom dopravy v našej štvr

ti,“ hovorí Stanislav Turčányi. Soňa a Stanislav Turčányiovci sú rodičmi dvoch detí a cítia sa byť natoľko ohrození automobilovou premávkou, že ich to primälo k realizácii petície. Nenamietajú len proti nadmernému hluku, znečistenému ovzdušiu, ale aj agresívnym vodičom. „Tajovského ulica je dlhá priama ulica a vodičov to zvádza k rýchlej jazde. Okolo cesty je pritom obytná štvrť, je tu základná škola, prístupová cesta na Bôrik a aj park. Do parku s deťmi radšej ani nechodím. Prechod cez cestu je rizikom, úplne tu chýba označenie niektorých prechodov, svetelná signalizácia na nich, o kontrole dopravnou políciou ani nehovoriac.“ So svojou sťažnosťou sa obrátili v marci na Okresný dopravný inšpektorát (ODI) v Žiline a v apríli dostali odpoveď. „Tá nás však nepotešila,“ hovorí Soňa Turčányiová. „V sťažnosti sme zdôrazňovali najmä nedodržiavanie povolenej rýchlosti, jazdu v zakázanom smere, nebezpečné predbiehanie a ohrozovanie chodcov v blízkosti trolejbusových zastávok a priechodov. Ako je možné, že takéto priestupky sú tu na dennom poriadku?“ Obyvatelia Bôrika poznajú situáciu na vlastnej koži: „Na Tajovského ulici už od nemocnice po Solinky nemajú vodiči žiadnu prekážku, ani semafor či radarové zariadenie, ktoré by usmerňovalo rýchlosť, kvôli čomu tu jazdia neobmedzenou rýchlosťou a ulicu berú ako diaľnicu,“ hovorí Ján Mahút. Ďalšia obyvateľka Anna Ďurišová hovorí: „Bývam na mieste, kde je zúžená cesta, dom nemám ani 4 metre od nej. Z premávky je strašný hluk, normálne nám trasie okná.“ Napriek požiadavke zníženia povolenej rýchlosti na 40km/h na celej Tajovského ulici, ODI odporučil obmedzenie rýchlosti len na jednom úseku ulice. V odpovedi stojí: „Pokiaľ sa týka riešenia priestupkov, ODI bude v celom úseku ulice Tajovského v rámci personálnych a technických možností vykonávať výkon služby nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky.“ Podľa Soni Turčányiovej sú ľudia skeptickí a neveria, že sa tým bude niekto zaoberať. Za ODI vybavoval sťažnosť kapitán Július Ševčík. Podľa neho by v prípade obmedzenia rýchlosti na celom úseku pravdepodobne museli riešiť situáciu zónovými značkami: „To je veľmi nákladné. Do Tajovského ulice sa tiež napája veľa bočných uličiek. Najväčšia frekvencia chodcov je práve na miestach, kde sme navrhli zníženie rýchlosti.“ Július Ševčík podotýka, že nie každý bezpečnostný prvok na zníženie nehodovosti je vhodný pre každú lokalitu: „Napríklad spomaľovací prah na natoľko frekventovanej ceste a v úsekoch s trolejbusovou dopravou je nerealizovateľný. Značky obmedzujúce rýchlosť sa všeobecne málo rešpektujú. Hliadkoví policajti sú vo svojom počte vyťažení najmä na štátnych cestách veľkého významu, kde je dlhodobo vysoká nehodovosť.“ Manželia Turčányiovci iniciovali petíciu po odpovedi z inšpektorátu v sobotu a nedeľu 17. a 18. apríla. „Prirodzene, tiež som podporil petíciu,“ hovorí urológ Ladislav Augustín. „Na Tajovského ulici bývam už 25 rokov, ale situácia v doprave sa natoľko zhoršila, že je neúnosná, životu nebezpečná. Opakovane som žiadal u polície, aby s tým niečo robili. Mňa osobne zrazil vodič na priechode priamo pred domom. Tri mesiace som bol práceneschopný.“ Medzi poslancami MZ za volebný obvod č. 2, je okrem Dušana Maňáka, Petra Fiabáne a Martina Zuzika aj Peter Ničík: „Petíciu som dostal od občanov. Ich požiadavky som podporil písomnou interpeláciou na aprílovom zasadnutí MZ. Problém rýchlej jazdy na Tajovského ulici sa ma dotýka i osobne – pred niekoľkými rokmi mi auto na tejto ulici zrazilo kamaráta, ktorý nehodu neprežil.“ Hárky s 99 podpismi doručili vedúcemu oddelenia dopravy a životného prostredia Ivanovi Mokrému. „Petíciu sme dostali,“ komentoval Ivan Mokrý. „Zaoberáme sa ňou a robíme prieskumy. Problém treba riešiť. Kedy sa ukončí, zatiaľ neviem povedať.“ Na argument, či by situácia nevyzerala inak, pokiaľ by obchodná zóna bola umiestnená mimo mesta, odpovedal: „Ale veď to sa nenachádza v centre mesta. Na premávku nemôžu mať rozhodujúci vplyv hypermarkety.“ Podľa zástupcu hovorcu KR PZ Žilina Igora Mahúta viacero podobných situácií už riešili: „Rozhodovacie právo na dopravné značenie je od roku 1996 v právomoci mesta. V tejto veci by sa malo zvolať rokovanie, na ktorom by sa zúčastnili policajti z inšpektorátu, zástupcovia mesta, Žilinských komunikácií a postihnutých občanov.“ Stanislav Turčányi podotýka: „Riešenie je podľa nás jednoduché a našou snahou nie je vyvolať konflikt s kompetentnými. Nechápeme však, prečo je také problematické urobiť niečo v prospech občanov tohto mesta.“ Všetci dúfajú, že do vyriešenia problému nepribudne na Tajovského ulici nový kríž po obeti.Tomáš Radovský

Skryť Vypnúť reklamu

Foto: autor

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kedysi rádio, dnes mozog auta. Poznáte históriu infotainmentu?
  2. Vlastný zlatý poklad môže byť dobrou ochranou pred infláciou
  3. Poznáme finalistov Ofice roka 2020
  4. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  5. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič
  6. V blízkosti Prezidentského paláca je na predaj 37 apartmánov
  7. Neviete kam tento rok na bezpečnú dovolenku k moru?
  8. Kia prechádza transformáciou, vo vrecku má aj Guinnessov rekord
  9. Prešovská spoločnosť MAXECO sa presadila na medzinárodnom trhu
  10. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  1. Poznáme finalistov Ofice roka 2020
  2. Neviete kam tento rok na bezpečnú dovolenku k moru?
  3. Jar je vo vzduchu. Alergie tiež
  4. Kia prechádza transformáciou, vo vrecku má aj Guinnessov rekord
  5. SodaStream predstavuje príchute ikonických nápojov od PepsiCo
  6. V blízkosti Prezidentského paláca je na predaj 37 apartmánov
  7. Bratia Žampovci majú za sebou veľmi úspešnú lyžiarsku sezónu
  8. Biobavlnu nahradila viskóza
  9. Kedysi rádio, dnes mozog auta. Poznáte históriu infotainmentu?
  10. Prešovská spoločnosť MAXECO sa presadila na medzinárodnom trhu
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 53 950
  2. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 26 331
  3. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 22 202
  4. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov? 18 693
  5. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 18 319
  6. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 12 972
  7. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 10 259
  8. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 10 014
  9. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 9 376
  10. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19 8 593
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Ilustračné foto.

Vlci hrali výborne počas celého stretnutia.

14 h
NANO rúška z nitrianskej firmy.

Inovatívna textília zabraňuje prenikaniu mikroorganizmov, zachytáva aj vírus SARS-CoV-2.

11. apr

Diskusiu vysielame v stredu 14. apríla od 10. hodiny.

9. apr
Marek Hovorka v žilinskom drese.

Rodák z Dubnice bol najproduktívnejším hráčom Vlkov v bronzovej sezóne 2016/2017 (74 bodov - 28 gólov plus 46 asistencií).

23 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Žilinčanom bude k dispozícii už len 12 mobilných odberných miest.

11. apr

Za frontom k nám začne prúdiť studený, pôvodom arktický vzduch, pričom bude aj veterno a veľmi chladno, ojedinele až rekordne.

11. apr

Prinášame prehľad výsledkov z jednotlivých obcí na hornej Nitre. Viaceré z nich opäť nezaznamenali žiadnych pozitívnych.

20 h

Zaistili tisícky dávok marihuany.

20 h

Už ste čítali?