Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Z ulice majú pretekársku dráhu

„Sme veľmi znepokojení rastom dopravy v našej štvr

ti,“ hovorí Stanislav Turčányi. Soňa a Stanislav Turčányiovci sú rodičmi dvoch detí a cítia sa byť natoľko ohrození automobilovou premávkou, že ich to primälo k realizácii petície. Nenamietajú len proti nadmernému hluku, znečistenému ovzdušiu, ale aj agresívnym vodičom. „Tajovského ulica je dlhá priama ulica a vodičov to zvádza k rýchlej jazde. Okolo cesty je pritom obytná štvrť, je tu základná škola, prístupová cesta na Bôrik a aj park. Do parku s deťmi radšej ani nechodím. Prechod cez cestu je rizikom, úplne tu chýba označenie niektorých prechodov, svetelná signalizácia na nich, o kontrole dopravnou políciou ani nehovoriac.“ So svojou sťažnosťou sa obrátili v marci na Okresný dopravný inšpektorát (ODI) v Žiline a v apríli dostali odpoveď. „Tá nás však nepotešila,“ hovorí Soňa Turčányiová. „V sťažnosti sme zdôrazňovali najmä nedodržiavanie povolenej rýchlosti, jazdu v zakázanom smere, nebezpečné predbiehanie a ohrozovanie chodcov v blízkosti trolejbusových zastávok a priechodov. Ako je možné, že takéto priestupky sú tu na dennom poriadku?“ Obyvatelia Bôrika poznajú situáciu na vlastnej koži: „Na Tajovského ulici už od nemocnice po Solinky nemajú vodiči žiadnu prekážku, ani semafor či radarové zariadenie, ktoré by usmerňovalo rýchlosť, kvôli čomu tu jazdia neobmedzenou rýchlosťou a ulicu berú ako diaľnicu,“ hovorí Ján Mahút. Ďalšia obyvateľka Anna Ďurišová hovorí: „Bývam na mieste, kde je zúžená cesta, dom nemám ani 4 metre od nej. Z premávky je strašný hluk, normálne nám trasie okná.“ Napriek požiadavke zníženia povolenej rýchlosti na 40km/h na celej Tajovského ulici, ODI odporučil obmedzenie rýchlosti len na jednom úseku ulice. V odpovedi stojí: „Pokiaľ sa týka riešenia priestupkov, ODI bude v celom úseku ulice Tajovského v rámci personálnych a technických možností vykonávať výkon služby nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky.“ Podľa Soni Turčányiovej sú ľudia skeptickí a neveria, že sa tým bude niekto zaoberať. Za ODI vybavoval sťažnosť kapitán Július Ševčík. Podľa neho by v prípade obmedzenia rýchlosti na celom úseku pravdepodobne museli riešiť situáciu zónovými značkami: „To je veľmi nákladné. Do Tajovského ulice sa tiež napája veľa bočných uličiek. Najväčšia frekvencia chodcov je práve na miestach, kde sme navrhli zníženie rýchlosti.“ Július Ševčík podotýka, že nie každý bezpečnostný prvok na zníženie nehodovosti je vhodný pre každú lokalitu: „Napríklad spomaľovací prah na natoľko frekventovanej ceste a v úsekoch s trolejbusovou dopravou je nerealizovateľný. Značky obmedzujúce rýchlosť sa všeobecne málo rešpektujú. Hliadkoví policajti sú vo svojom počte vyťažení najmä na štátnych cestách veľkého významu, kde je dlhodobo vysoká nehodovosť.“ Manželia Turčányiovci iniciovali petíciu po odpovedi z inšpektorátu v sobotu a nedeľu 17. a 18. apríla. „Prirodzene, tiež som podporil petíciu,“ hovorí urológ Ladislav Augustín. „Na Tajovského ulici bývam už 25 rokov, ale situácia v doprave sa natoľko zhoršila, že je neúnosná, životu nebezpečná. Opakovane som žiadal u polície, aby s tým niečo robili. Mňa osobne zrazil vodič na priechode priamo pred domom. Tri mesiace som bol práceneschopný.“ Medzi poslancami MZ za volebný obvod č. 2, je okrem Dušana Maňáka, Petra Fiabáne a Martina Zuzika aj Peter Ničík: „Petíciu som dostal od občanov. Ich požiadavky som podporil písomnou interpeláciou na aprílovom zasadnutí MZ. Problém rýchlej jazdy na Tajovského ulici sa ma dotýka i osobne – pred niekoľkými rokmi mi auto na tejto ulici zrazilo kamaráta, ktorý nehodu neprežil.“ Hárky s 99 podpismi doručili vedúcemu oddelenia dopravy a životného prostredia Ivanovi Mokrému. „Petíciu sme dostali,“ komentoval Ivan Mokrý. „Zaoberáme sa ňou a robíme prieskumy. Problém treba riešiť. Kedy sa ukončí, zatiaľ neviem povedať.“ Na argument, či by situácia nevyzerala inak, pokiaľ by obchodná zóna bola umiestnená mimo mesta, odpovedal: „Ale veď to sa nenachádza v centre mesta. Na premávku nemôžu mať rozhodujúci vplyv hypermarkety.“ Podľa zástupcu hovorcu KR PZ Žilina Igora Mahúta viacero podobných situácií už riešili: „Rozhodovacie právo na dopravné značenie je od roku 1996 v právomoci mesta. V tejto veci by sa malo zvolať rokovanie, na ktorom by sa zúčastnili policajti z inšpektorátu, zástupcovia mesta, Žilinských komunikácií a postihnutých občanov.“ Stanislav Turčányi podotýka: „Riešenie je podľa nás jednoduché a našou snahou nie je vyvolať konflikt s kompetentnými. Nechápeme však, prečo je také problematické urobiť niečo v prospech občanov tohto mesta.“ Všetci dúfajú, že do vyriešenia problému nepribudne na Tajovského ulici nový kríž po obeti.Tomáš Radovský

Skryť Vypnúť reklamu

Foto: autor

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  4. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  5. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  6. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  7. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  8. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  9. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  10. Pomáhajte čítaním
  1. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  2. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  3. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  4. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  5. Aplikácia, kde z pohodlia domova zlikvidujete škodovú udalosť?
  6. Škola môže vyzerať aj inak!
  7. UNIQA preberá na Slovensku aj dôchodkové fondy AXA
  8. Využite dovoz tovaru do 24 hodín a zadarmo
  9. Dopad krízy na firmu zmierni strednodobý prenájom vozidla
  10. V Košickom kraji máme more aj neviditeľnú izbu: Objavte ich!
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 33 753
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 24 354
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 22 327
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 092
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 779
  6. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 11 807
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 396
  8. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 11 245
  9. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 533
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 510
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Stavby budúcnosti s úctou k minulosti pozdvihnú úroveň architektúry mesta

Zaujímavé koncepty prináša dynamická developerská spoločnosť LICITOR.

Na týchto miestach sa bude testovať v Žiline

V Žiline bude počas celoplošného testovania vytvorených 71 odberných miest

Ilustračná fotografia.

Slavomír Bodis: "Bývanie je základná ľudská potreba."

Spoločnosť Istrofinal pôsobí na trhu s nehnuteľnosťami už 20 rokov. Vo svojich aktivitách kladie dôraz na trvalú udržateľnosť každého projektu. V súčasnosti ich majú rozpracovaných niekoľko.

Vizualizácia vstupu do Elektrární.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na štyroch miestach v Trenčíne budú testovať z auta. Odberné miesto je aj na futbalovom štadióne

Na celoplošné testovanie bude Trenčanom k dispozícii počas dvoch najbližších víkendov 50 odberných miest. Pozrite si, kde ich nájdete.

Pacientov a pokút v Trnave pribúda

Celoplošné testovanie čaká Trnavu už tento víkend.

Virológ Klempa: Najbližšie týždne budú pre nás veľmi ťažké

Boris Klempa tvrdí, že celoplošné testovanie je teoreticky skvelá vec. Treba však brať do úvahy všetky okolnosti či riziká.

Už ste čítali?