Žilina - „Program Cesta k emocionálnej zrelosti je určený celej populácii na prevenciu nie konkrétneho ohrozenia, ale prevenciu všeobecne,“ povedal vo štvrtok pri príležitosti vyhodnotenia výsledkov programu jeho autor Štefan Matula z Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie. „Cieľom je technikami sociálneho zážitkového učenia podnietiť proces emocionálneho dozrievania, ktorý nastupuje na začiatku puberty – vo veku 12 – 15 rokov. Má posilňovať vnútorné osobnostné kapacity detí, aby sa samy dokázali vyhnúť sociálnopatologickým javom – od záškoláctva po delikvenciu.“ Program sa s podporou ministerstva školstva realizuje v školách na hodinách etickej výchovy. Naň nadväzuje druhý projekt – príručka Dobrodružná cesta výchovy, ktorá je určená pre rodičov a obsahuje rovnaké témy. Slúži na podporu odvahy rodičov, aby nemali zábrany otvorene hovoriť s deťmi o problémoch dospievania. Ukazuje sa, že absolvovanie programu pozitívne vplýva na sociálne zručnosti detí, zlepšenie úrovne ich emocionálneho prežívania i sebavedomia, pokles počtu konfliktov v triedach.
Do preventívneho programu Cesta emocionálnej zrelosti sa v Žilinskom kraji v minulom školskom roku zapojilo 100 škôl, 300 tried, takmer 6 000 žiakov, zabezpečovalo ho 145 učiteľov. Zo všetkých žiakov, ktorí sa na Slovensku do programu zapojili, je podiel žiakov z nášho kraja 15 percent. Podľa výsledkov názorového prieskumu väčšine zapojených učiteľov i žiakov program vyhovuje a chcú v ňom pokračovať aj na budúci rok. Prípadné navrhované zmeny sa týkajú hlavne jeho rozšírenia o ďalšie témy, najmä partnerských vzťahov. Učitelia ako najväčší prínos programu uviedli zlepšenie vzťahu so žiakmi. Žiaci v dotazníkoch uviedli, že vďaka programu sa naučili viac vnímať a pozorovať samých seba a výrazne sa zlepšila ich komunikácia s učiteľmi, spolužiakmi, rodičmi i súrodencami.
Peter Chlebana