ce rôzne obľúbené i menej obľúbené sviatky. A propós, sviatky! V poslednom desaťročí prešli mnohými rošádami a z nášho, pioniermi pozdravovaného jarného učiteľského dňa, sa stal sychravý októbrový – ale svetový.
Avšak zvyk je železná košeľa a deň narodenia Komenského vyvoláva v učiteľskej komunite vždy potrebu sebareflexie. Úvahy to nie sú jednoduché.
Finančnú mizériu, o ktorej svedčí koncová pozícia priemerných platov v školstve, rozmazávať nebudeme. To sa v lepšej spoločnosti nesluší. Skúsme to radšej so statusom učiteľského stavu.
Čo všetko musí spraviť pedagóg, aby bol morálne, osobnostne i profesionálne akceptovateľný? Žiaci, rodičia i verejnosť požadujú osobnosť vzdelanú, všestranne rozhľadenú, spoločensky angažovanú, s vysokým morálnym kreditom. Dobrý učiteľ je skutočne aj vychovávateľom, psychológom, spovedníkom, radcom, obhajcom i žalobcom v jednej osobe, je maliar, herec, tanečník, spevák, lekár, kamarát...
Človek takýchto kvalít často pracuje v schátralých budovách, kde strechy pretekajú, neutesnenými oknami uniká draho zaplatené teplo, chýbajú učebnice, kabinety márne plačú za novými pomôckami, krieda a papier sú na prídel, ak vôbec sú, zvyšovanie kvalifikácie je utópiou, lebo chýbajú prostriedky na pokrytie cestovných účtov. Ale Komenského nasledovník predsa učí, pomôcky vyrába na kolene, o kriedu a papier nedôstojne žobroní u sponzorov, na odborné semináre cestuje za vlastné.
Čo mu je za to odmenou? Často kvety, poďakovanie, úsmev, maturitný pozdrav či promočné alebo svadobné oznámenie, občas i milá návšteva. No často i zvolanie: Čo vás v tej škole učia?! (Dieťa nepozdravilo, neuvoľnilo miesto na sedenie.) Niekedy počuť: Čo tí učitelia vlastne chcú?! (Keď sa domáhame dôstojnejších podmienok na prácu a každodenný život.) Vyskytne sa i: vám je hej, máte toľko voľna! (Nezainteresovaní nevedia, že v čase vedľajších prázdnin učitelia čerpajú náhradné voľno za naviac odučené hodiny, ktoré im škola nemá z čoho preplatiť.)
Veríte, že mnohí učitelia napriek všetkému učia s láskou, ba dokonca radi? Sú to tí krásni blázni, ktorí milujú ruch školy, nekonvenčnosť i dravosť dnešnej mládeže, jej samostatnosť, odvahu otvorene obhajovať vlastné pravdy, obdivujú bezproblémové ovládnutie nových technických zázrakov, gramotnosť 21. storočia.
Je marec. Vo vzduchu cítiť jar, homo pedagógovi želáme mnoho usmiatych detí a spokojných rodičov a ak už inak nedáte, tak i viac finančného ohodnotenia. (ap)