Bytča - Novopostavená moderná konštrukcia mostu, ktorá spája hlavný cestný ťah medzi Žilinou a Považskou Bystricou s Bytčou, natíska otázku: ako prechádzali naši predkovia cez Váh v minulosti?
Vďaka plytčinám sa tu nachádzalo niekoľko brodov, používali sa však aj kompy. Na tie najznámejšie až dodnes pamätajú starší ľudia v Malej Bytči a Kotešovej. K ich zániku došlo práve pri výstavbe mosta. Za používanie mosta sa ešte začiatkom druhej svetovej vojny vyberalo mýto.
Prvú pôvodnú podobu mosta navrhol v roku 1889 viedenský inžinier Ondrej Lissa. Jeho projekt zrealizovali a sprevádzkovali v roku 1904. O rok by sa prvý bytčiansky most teda dožil svojej storočnice. Počas výstavby došlo k prerušeniu prác, lebo v rokoch 1894 postihli Bytču veľké záplavy. Záplavám podľahla nielen kompa v Malej Bytči, ktorú už neskôr nesprevádzkovali, ale i železničná trať v Bytči a Predmieri. Most preto v roku 1944 posilnili železobetónové základy. Začali ho stavať paralelne s pôvodným mostom, ktorý sa neskôr zbúral. Jeho výstavba trvala sedem rokov. Po oboch stranách mal široké chodníky a najmä počas nedele ho obyvatelia Bytče používali ako korzo. Žiaľ, deväť mesiacov po sprevádzkovaní sa stal obeťou druhej svetovej vojny. Obnovený bol v roku 1945, pričom sa pri jeho rekonštrukcii použili pôvodné železobetónové základy.
Posledná rekonštrukcia mosta sa previedla v novembri minulého roku. Okrem spevnenia konštrukcie dostal aj nový náter. Od svojho vzniku až po súčasnosť prešiel zmenami nielen bytčiansky most, ale i jeho okolie, dokonca aj riečište Váhu. Vybudoval sa derivačný kanál, ako aj ďalší most do Hvozdnice a do Štiavnika.
Text a foto: Zuzana Kuglerová