BUDATÍNSKA LEHOTA. Už v poradí tretia protestná blokáda zastaví dnes premávku na mimoriadne vyťaženej ceste I/11. Svoju nespokojnosť so stavom prípravy výstavby diaľníc na Kysuciach vyjadria demonštranti o trinástej hodine blokovaním priechodu pre chodcov v Budatínskej Lehote pri Kysuckom Novom Meste.
Kým prvý protest v Povine trval pätnásť minút, druhý v Kysuckom Lieskovci natiahli chodci na vyše pol hodiny. Tentoraz musia motoristi rátať s ešte dlhšou blokádou cesty smrti. Organizátor hovorí o štvornásobnom proteste. „Vzhľadom na nečinnosť kompetentných organizácií a neurčité odpovede zo strany Národnej diaľničnej spoločnosti zvolávame tretiu protestnú blokádu. Potrvá štvornásobok prvej blokády - jednu hodinu - a uskutoční sa 4. 4.“
Blokáda by mala byť ďalšou demonštráciou jednoty obyvateľov Kysúc. Protestujúci chcú vyslať signál pre vládu a úrady, že diaľnice treba stavať tam, kde ich je najviac treba.
„Od roku 2010 sa stalo medzi Žilinou a Čadcou 807 dopravných nehôd. Je to určite najviac na Slovensku na takúto dĺžku trasy. Štyridsaťštyri nehôd sa skončilo tragicky. Denne prejde po úseku 25-tisíc vozidiel. Momentálne je druhým najvyťaženejším úsekom cesty prvej triedy na Slovensku, hneď po Strečne. Je tu najvyšší podiel nákladnej dopravy. Navyše sa očakáva nárast o 5-tisíc áut potom, ako otvoria úsek diaľnice pri Svrčinovci,“ povedal 14. marca pred stovkami demonštrujúcich v Kysuckom Lieskovci člen petičného výboru D3 pre Kysuce Matej Fabšík.
Petičný výbor sa dohodol, že motívom protestu v Budatínskej Lehote bude poklepkávanie základného kameňa kysuckej D3. „My vám aj ten kameň poklepeme, len nám konečne postavte tú diaľnicu," naznačil plány Matej Fabšík s tým, že poklepkávanie urobia so všetkou vážnosťou.
Novým sľubom neveria
Aktivita Petičného výboru dosiahla minulý týždeň prvý úspech. Až doposiaľ nemali od štátnych úradov žiadnu odozvu. Od Národnej diaľničnej spoločnosti však organizátori protestov získali stanovisko, ktoré dáva nádej na skoršie dokončenie diaľničnej siete v okolí Kysuckého Nového Mesta.
Až doteraz sa skloňoval rok 2026 ako termín kompletného ukončenia všetkých úsekov na diaľnici D3. Diaľničiari čiastočne prehodnotili svoje plány. „V zmysle súčasných platných harmonogramov NDS je predpokladaný termín začatia výstavby diaľničných úsekov D3 Žilina (Brodno) – Kysucké Nové Mesto a Kysucké Nové Mesto – Oščadnica v 12/2019 s termínom ukončenia 12/2022. Pre diaľničný úsek D3 Oščadnica – Čadca, Bukov, druhý profil, je predpokladaný termín začatia výstavby 08/2020 s termínom ukončenia 08/2023,“ píše sa v liste od vedenia diaľničiarov. Dodržanie termínov však podmieňujú hladkým prísunom finančných zdrojov.
Prísľub zrýchlenia tempa výstavby diaľničnej siete na Kysuciach je pre petičný výbor povzbudením, neposkytuje však dostatočnú záruku pokračujúcej výstavby. „Na splnenie záväzkov je nevyhnutná spolupráca s Ministerstvom dopravy a výstavby. Požadujeme preto potvrdenie záväzkov uvedených v liste Ministerstvom dopravy vo forme záväzného dokumentu. Na podporu svojich požiadaviek preto pokračujeme vo svojich aktivitách,“ tvrdí Matej Fabšík.
NDS nemá všetky páky
Hovorkyňa diaľničiarov Eva Žgravčáková uviedla, že v žiadnom inom regióne na Slovensku sa dnes nebuduje toľko diaľnic a s takými investíciami ako v Žilinskom kraji. Aktuálne je v regióne rozostavaných päť diaľničných úsekov. Prípravu ďalších ovplyvňuje množstvo faktorov. Na viaceré z nich nemá Národná diaľničná spoločnosť vplyv. Ide napríklad o rozhodnutia úradov, stanoviská samospráv, terénne a geologické podmienky alebo otázku riešenia majetkových vzťahov.
„Najviac nepredvídateľným v praxi je proces posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA), keďže do pripomienkovania sa môže zapojiť ktokoľvek, hociktorý občan alebo inštitúcia a úrady sa všetkými podnetmi musia zaoberať a vyhodnotiť ich. Časovo náročný býva aj proces majetkovoprávneho vysporiadania,“ dodala Eva Žgravčáková.