KYSUCKÉ NOVÉ MESTO. Prípravný výbor zložený z primátorov, zástupcov združení zainteresovaných miest a obcí, zamestnávateľov, ale i ďalších organizácií sa naposledy stretol 21. januára. Dohodol sa na texte petície, s ktorou chce osloviť všetkých Kysučanov. „Ide o neodkladné riešenie dopravnej situácie na ceste I/11 Žilina - Kysucké Nové Mesto – Čadca /hranica PR, ČR, urýchlené pokračovanie vo výstavbe D3 v celom rozsahu, splnenie záväzkov investorom a obyvateľom v regióne a medzinárodných záväzkov súvisiacich s výstavbou diaľnice D3,“ priblížil text primátor Kysuckého Nového Mesta Ján Hartel.
Aj v tomto roku budú, ako vraví, venovať neustálu pozornosť vývoju situácie okolo výstavby diaľnice D3 a privádzača do priemyselnej zóny ich mesta. „Je to téma, ktorá nás spája, pretože ovplyvňuje kvalitu každodenného života nielen firiem a obyvateľov Kysuckého Nového Mesta, ale celého regiónu Kysúc, vrátane Žiliny. Diaľnicu D3 schválili ako súčasť Paneurópskeho koridoru č.6 už v roku 1995. Napriek prísľubom viacerých vlád jej výstavba stagnuje.“
Kolabujúcu dopravu medzi Žilinou a Čadcou to vraj nevyrieši
Primátor vysvetľuje, že minister dopravy síce podpísal zmluvu s dodávateľom stavby na úsek Čadca, Bukov – Svrčinovec, no odstráni sa len jeden z dvoch kolabujúcich uzlov na tomto dopravnom ťahu a to v Čadci. „Nevyrieši to však situáciu medzi Čadcou a Žilinou a z toho plynúce dôsledky pre logistiku firiem, medzinárodnú dopravu, ako aj životné podmienky obyvateľov Kysúc využívajúcich túto dopravnú tepnu,“ vysvetľuje.
Dôvodom je, že ostáva nedoriešený druhý, už v súčasnosti kolabujúci úsek v Kysuckom Novom Meste. Pričom úsek D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto je podľa materiálu NDS, ktorý vydala pre potreby VÚC Žilina, naplánovaný až na rok 2026. S týmto úsekom vraj súvisí aj kolabujúca doprava v samotnom Kysuckom Novom Meste. „Z dôvodu polohy priemyselnej zóny celá nákladná, ale aj osobná prechádza stredom mesta, uličkami postavenými v 50-tych rokoch minulého storočia. Prísľuby riešiť túto situáciu vybudovaním D3 a privádzača do priemyselnej zóny trvajú od roku 1999, kedy sa v meste etablovala firma INA, teraz Schaeffler Kysuce zamestnávajúca v súčasnosti už 5-tisíc ľudí, sú bez výsledku,“ konštatuje.
Diaľničný privádzač smerujúci do priemyselnej zóny má odbremeniť Kysucké Nové Mesto od dopravného preťaženia. Len do spomínaného závodu prichádza denne okolo 150 nákladných automobilov, čo je obrovská záťaž pre mesto. Spomínaný privádzač spájajúci Kysucké Nové Mesto, diaľnicu D3 a cestu I/11, mal byť v prevádzke skôr, ako dôjde k zrušeniu súčasného hlavného napojenia na cestu I/11 v Radoli. Vedenie mesta iniciovalo množstvo rokovaní, ktoré vyústili do sľubov, že sa vybuduje.
Chýbajú finančné prostriedky
Teraz sa Kysučania obávajú toho, že to tak skoro nebude. Primátor dodáva, že bez výsledku ostali aj ich intervencie a ústretové kroky z rokovaní s predchádzajúcim vedením NDS. „Najnovšie sú argumentmi vyčerpané financie na iné cestné projekty. Pri poslednej návšteve NDS vlani v decembri nám naznačili, že sa uvažuje s návrhom zmeny zákona o dlhovej brzde pre získanie úveru na odsúhlasené investičné akcie. Myslíme si, že použitie takto získaných prostriedkov na presne určený účel s preukázanou naliehavosťou je dobré riešenie,“ myslí si primátor. Dodáva však, že sa obávajú toho, že takto získané prostriedky by sa opäť mohli použiť na menej naliehavé riešenia. A politické argumenty a záujmy by znova mohli prevážiť nad odbornými.